7. Whilst it acknowledges the difficulty, when evaluating economic performance, of determining what proportion is due to reforms and their implementation and what proportion is due to external factors, the Council, in the light of the general evaluation work carried out by many multilateral and bilateral donors, makes a tempered assessment of the effects of structural adjustment and notes that: - countries which have adopted adjustment policies have - as a result of a combination of increased flows of aid, liberalization of exchange rates
and deregulation of foreign trade - on average achieved greater efficiency in allocation of resource
...[+++]s and growth in their income and exports; - the adjustment programmes have limited the impact of serious macro-economic imbalances on essential public services; - the adjustment policies have generally led to reductions in budget deficits; - inflation has generally been better controlled in countries under adjustment; - real exchange rates have, in countries under adjustment, been brought back to levels more compatible with the economic fundamentals; but that in many cases, concentrated in particular in certain regions : - structural rigidities in the economies concerned have led to inappropriate allocation of resources which, in particular in the social sectors, has penalized basic services; - the significant reduction in public expenditure has been made to the detriment of maintaining economic and social infrastructure, which often has no longer been kept up, and, in certain cases, to the detriment of the proper functioning of essential government bodies; - investment has stagnated or even declined; - external imbalances influenced by trends in trade and capital transfers have not been corrected in a lasting way despite the efforts of certain debtors to cancel or reschedule debts; - the real involvement of representatives of the countries concerned in defining the programmes was inadequate.7. De Raad erkent dat het, bij het evalueren van economische prestaties, moeilijk is om te beoordelen welk aandeel de hervormingen en de tenuitvoerlegging daarvan innemen en welk aandeel de exogene factoren voor hun rekening nemen. In het licht van het algemene evaluatiewerk van talrijke multilaterale en bilaterale donors heeft hij zich evenwel een genuanceerd oordeel gevormd over de gevolgen van de structurele aanpassing en constateert hij het volgende : - de landen met een aanpass
ingsbeleid hebben - dank zij een combinatie van de toegenomen hulpstromen, de liberalisering van de wisselkoersen en de deregulering van de externe handel- ge
...[+++]middeld een betere doeltreffendheid bereikt wat de toewijzing van de middelen en de groei van hun inkomens en hun export betreft, - door de aanpassingsprogramma's is de weerslag van de ernstige macro- economische wanverhoudingen op de essentiële overheidsdiensten beperkt gebleven, - dank zij het aanpassingsbeleid is het over het algemeen mogelijk geweest de begrotingstekorten terug te brengen, - de inflatie werd over het algemeen het best in toom gehouden in de landen met een aanpassingsbeleid, - de reële wisselkoersen werden in de landen met een aanpassingsbeleid teruggebracht tot niveaus die meer verenigbaar zijn met de economische parameters. Maar anderzijds deed zich in vele gevallen, vooral in bepaalde gebieden, het volgende voor : - de structurele stroefheid van de betrokken economieën leidde tot een verkeerde toewijzing van de middelen, wat met name in de sociale sector de basisvoorzieningen benadeelde, - de aanmerkelijke daling van de overheidsuitgaven ging ten koste van de acties voor het onderhouden van de economische en sociale structuur, die vaak tekort schoot, en, in sommige gevallen, van de goede werking van de belangrijkste overheidsdiensten, - de investeringen zijn gestagneerd voor zover zij niet zijn gedaald, - de externe wanverhoudingen, die werden beïnvloed door de tendensen in het handelsverkeer en in de kapitaalo ...