61. Notes that the Commission has finally presented a proposal for a revise
d regulation on the Generalised System of Preferences (GSP) and that Commission respected the compromise that let to the establishment of the rollover regulation with regard to Parliament’s co-decision rights and has included the respective delegated acts provisions in the new proposal; deplores that the draft new regulation does not meet Parliament’s demand
s regarding revised rules of origin and in particular complementary technical assistance; insists on an
...[+++] enhanced role of the Parliament in decisions regarding beneficiary countries; stresses that contrary to the Commission’s proposal the EU’s GSP should keep an ambitious dimension, and that no developing country should be excluded from the GSP simply because it has achieved an average annual income per head of 4000 Dollars or more; 61. merkt op dat de Commissie eindelijk een voorstel voor een herziene verordening tot toepassing van het algemeen preferentiestelsel (APS) heeft ingediend en met betrekking tot de medebeslissingsbevoegdheden van het Parlement het compromis dat geleid heeft tot de verlengingsverordening heeft geëerbiedigd en de respectieve bepalingen van de gedelegeerde handelingen heeft opgenomen in het nieuwe voorstel; betreurt dat het nieuwe voorstel niet
tegemoetkomt aan de eisen van het Parlement inzake herziening van de oorsprongsregels en met name complementaire technische bijstand; dringt aan op een versterkte rol van het Parlement bij besluite
...[+++]n betreffende begunstigde landen; benadrukt dat, in tegenstelling tot het voorstel van de Commissie, het APS van de EU een ambitieuze dimensie moeten houden, en dat een ontwikkelingsland niet mag worden uitgesloten van het APS om de eenvoudige reden dat het een gemiddeld jaarinkomen per capita heeft bereikt van 4000 USD of meer;