DE RAAD EN DE VERTEGENWOORDIGERS VAN DE REGERINGEN VAN DE LID-STATEN concluderen en VERZOEKEN de Lid-Staten : 1. onderwijs en opleiding va
n hoge kwaliteit te stimuleren, waardoor alle kinderen hun mogelijkheden kunnen ontwikkelen en een rol in de samenleving kunnen spelen ; 2. de onderwijsstelsels flexibeler te maken, zodat zij beter kunnen inspelen op complexe situaties en daardoor pluralisme in de curricula kunnen bevorderen ; 3. zich in te zetten voor pedagogische en programmatische innovaties die bijdragen tot de ontwikkeling van begrippen als vrede, democratie, eerbied voor en gelijkheid van culturen, verdraagzaamheid, samenwerkin
...[+++]g, enzovoort, en te ijveren voor de vervaardiging van didactisch materiaal dat is toegesneden op het aankweken van attitudes en waarden die bevorderlijk zijn voor onderling begrip en verdraagzaamheid ; 4. initiatieven aan te moedigen die de samenwerking van school en lokale gemeenschap bevorderen ; NEMEN ER NOTA VAN dat de Commissie een mededeling zal opstellen over de werkzaamheden die reeds in het kader van de bestaande communautaire programma's hebben plaatsgevonden dan wel in de toekomst kunnen worden ondernomen om racisme en vreemdelingenhaat te bestrijden, en dat daarin een onderdeel aan onderwijs en opleiding zal zijn gewijd ; VERZOEKEN de Commissie, in samenwerking met de Lid-Staten, 1. te zorgen voor samenhang tussen alle communautaire programma's ter bevordering van de onderwijs- en opleidingsaspecten van de strijd tegen racisme en vreemdelingenhaat - in het bijzonder de programma's ter ondersteuning van initiatieven binnen de lokale gemeenschap - en deze programma's ten volle te benutten ; 2. met name die onderdelen van het SOCRATES-programma te benutten die op deze problematiek betrekking hebben, zoals partnerschappen tussen scholen, uitwisseling van ervaringen over interculturele aangelegenheden en docentenopleiding ; 3. te helpen bij de uitwisseling van ervaringen door het verzamelen en verspreiden van informatie o ...In conclusion, THE COUNCIL AND THE REPRESENTATIVES OF THE MEMBER STATES' GOVERNMENTS: INVITE the Member States: 1. to foster the provision of education and training of quality, enabling all children to fulfil their potential and play a role in the community; 2. to enhance the flexibility of educational systems so that they can respond to complex situations and thus promote plurality in curricula; 3. to promote educational and curricula
r innovations which contribute to the development of concepts such as peace, democracy, respect and equality between cultures, tolerance, cooperation, etc. and encourage the prepara
tion of ed ...[+++]ucational materials designed to foster attitudes and values favourable to understanding and tolerance; 4. to encourage initiatives promoting cooperation between schools and their local communities; NOTE that in a communication, to be prepared by the Commission concerning action already completed under existing Community programmes, as well as the possibilities for future action relevant to the struggle against racism and xenophobia, there will be a section devoted to education and training; INVITE the Commission, in cooperation with the Member States: 1. to exploit fully and ensure coherence among all Community programmes which promote education and training aspects of the struggle against racism and xenophobia, in particular those which assist initiatives among the local community; 2. to exploit in particular the parts of the SOCRATES programme involved with the problems concerned, including schools partnerships, exchanges of experience on intercultural matters and teacher training; 3. to assist in the exchange of experience by collecting and disseminating information about the contribution of European educational systems in combating racism and xenophobia and the integration of people of different ethnic, cultural and religious backgrounds; 4. to ensure that in the field of education appropriate cooperation in combating racism and xenopho ...