LUCHTVERONTREINIGING DOOR MOTORVOERTUIGEN De Raad heeft in afwachting van het advies van het Parlement een debat gehouden over de wijzigingsvoorstellen voor de Richtlijnen 70/220 en 88/77 ; die voorstellen beogen : - wat het eerste voorstel betreft, de invoering van een nieuwe fase voor de vermindering van de uitlaatgassen van lichte
bedrijfsvoertuigen, doordat de emissiegrenswaarden worden afgestemd op die welke in Richtlijn 94/12 zijn vastgesteld voor personenauto's, dit in afwachting dat voor de fase 2000 de communautaire aanpak van de verontreiniging door auto's fundamenteel wordt herzien ; - wat het tweede voorstel betreft, = ener
...[+++]zijds, een verlenging, tot en met 30 september 1999, van de uitzonderingsregeling voor dieselmotoren met laag vermogen, in die zin dat de grenswaarde voor deeltjesemissies tot 0,25 g/kWh wordt verlaagd (in plaats van de huidige 0,61 g/kWh) ; deze motoren kunnen namelijk nog niet voldoen aan de grenswaarde van 0,15 g/kWh die volgens Richtlijn 91/542 vanaf 1 oktober 1995 zou gelden ; = anderzijds, de invoering van een statistische methode voor de controle op de overeenstemming van de produktie.VERUNREINIGUNG DER LUFT DURCH KRAFTFAHRZEUGE In Erwartung der Stellungnahme des Europäischen Parlaments führte der Rat eine Aussprache über die Änderungsvorschläge zu den Richtlinien 70/220 und 88/77, nach denen - zum einen (Richtlinie 70/220) bei der Reduzierung der Schadstoffemissionen durch leichte Nutzfahrzeuge ein weiterer Schritt getan werden soll, indem - bis zu einer grundlegenden Revision des Gemeinschaftskonzepts hinsichtlich der Luftverunreinigung durch Kraftfahrzeuge
im Jahr 2000 - die Emissionsgrenzwerte den in der Richtlinie 94/12 für bestimmte Fahrzeuge vorgesehenen Grenzwerten angeglichen werden; - zum anderen (Richtlini
...[+++]e 88/77) = die Ausnahmeregelung für kleine Dieselmotoren mit einem Grenzwert für Partikelemissionen von nur 0,25 g/kwH (anstelle von 0,61 g/kwH derzeit) bis zum 30. September 1999 verlängert werden soll, da diese Motoren den in der Richtlinie 91/542 ab 1. Oktober 1995 vorgesehenen Grenzwert von 0,15 g/kwH noch nicht einhalten können; und außerdem = statistische Verfahren zur Überprüfung der Übereinstimmung der Produktion eingeführt werden sollen.