3. benadrukt dat er, afgezien van en bovenop de economische crisis die Europa doormaakt, onder andere ook structurele aspecten zijn die het gevolg zijn van onderwijs- en werkgelegenheidsbeleid en die verbetering behoeven; is van oordeel dat er aantrekkelijkere onderwijsstrategieën nodig zijn die beter geworteld zijn in de regio's en waarvoor netwerken van platforms voor de uitwisseling van ervaringen en beproefde praktijken tussen regio's en lidstaten worden opgezet, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen in situaties en flexibiliteit wordt geboden om in te spelen op de specifieke behoeften en kenmer
ken van elke regio, prioritaire gebieden ...[+++] worden gedefinieerd voor de ontwikkeling van elke regio, het gebruik van doeltreffendere strategieën voor de overstap naar het beroepsleven wordt bevorderd (met een nauw verband tussen school en werk, in het bijzonder door middel van duale onderwijsstelsels of opleidingsplaatsen binnen een bepaald vakgebied gedurende de studie) en meer zekerheid biedende beroepsloopbanen worden gecreëerd; wijst met klem op de alarmerende gevolgen van de economische cris
is voor de situatie waarin jongeren zich bevinden; verzoekt de lidstaten geen grote bezuinigingen door te voeren op belangrijke
gebieden als onderwijs, onderzoek en innovatie, omdat dergelijke bezuinigingen, in combinatie met de andere negatieve gevolgen van de economische en financiële crisis, een serieuze hinderpaal vormen voor de bestrijding van de jeugdwerkloosheid en toekomstige investeringsstrategieën ten behoeve van jongeren verhinderen;
3. betont, dass neben der gegenwärtigen europäischen Wirtschaftskrise unter anderem strukturelle Probleme vorliegen, die ihren Ursprung in der verbesserungsbedürftigen Bildungs- und Beschäftigungspolitik haben; ist der Auffassung, dass ansprechendere pädagogische Strategien mit besserer regionaler Einbindung und die Gründung von Plattformen zum Austausch von Erfahrungen und bewährten Verfahren zwischen Regionen und Mitgliedstaaten unter Berücksichtigung der unterschiedlichen Situationen und mit einer flexiblen Anwendung je nach den Bedürfnissen und besonderen Eigenschaften der betreffenden Regionen benötigt werden, wobei für die Entwicklung jeder einzelnen Region vorrangige Bereiche zu bestimmen sind und die Umsetzung wirksamerer Strategie
...[+++]n zum Übergang in das Berufsleben (bei starker Vernetzung zwischen Schule und Arbeit, insbesondere durch duale Ausbildungssysteme und fachbezogene Praktika während des Studiums) und die Gestaltung sichererer beruflicher Laufbahnen gefördert werden; betont die alarmierenden Konsequenzen der Wirtschaftskrise für die Lage der jungen Menschen; fordert die Mitgliedstaaten auf, größere Einsparungen in wichtigen Bereichen wie Bildung, Forschung und Innovation zu vermeiden, da diese – zusammen mit den anderen negativen Auswirkungen der Wirtschafts- und Finanzkrise – ein ernsthaftes Hindernis bei der Bekämpfung der Jugendarbeitslosigkeit darstellen und auf junge Menschen ausgerichtete Strategien für Zukunftsinvestitionen verhindern;