Hoewel deze ongelijkheden nog kunnen worden beheerst door verrekening van de klimaatkosten in de transportkosten zou het maatschappelijk efficiënter zij
n om te zoeken naar betere manieren om de verdeling van arbeid en de productieplaats te beheersen, waaronder hergroepering van onderaannemers in de nabijheid van de moederfabrieken en vest
iging daarvan in de buurt van de belangrijkste consumentencentra (of van intermodale vervoersplatforms met vervoersvormen die weinig broeikasgassen uitstoten, dus vervoer over zee, binnenwateren en sp
...[+++]oor).
Même si cette distorsion peut encore une fois être contrôlée par l’intégration du coût climatique dans le coût du transport, il serait socialement plus efficace de rechercher les meilleures pratiques de division du travail et de localisation de la production, telles que le regroupement des sous-traitants autour des usines-mères, et la localisation de celles-ci à proximité des principaux centres de consommation (ou à proximité de plates-formes intermodales regroupant les transports à bas coût en effet de serre: maritimes, fluviaux et ferroviaires).