Wat betreft
gelijke kansen voor vrouwen en mannen zijn er acht belangrijke factoren die leiden to
t discriminatie van jonge vrouwen en meisjes met betrekking tot toegang tot onderwijs: (1) economische overwegingen in sociaal acht
ergestelde gezinnen waarin onderwijs voor jongens de voorkeur geniet; (2) gendergebonden vooroordelen bij de keuze van de studierichting; (3) objectieve gendergebonden redenen waardoor de voltooiing van ee
...[+++]n studie wordt verhinderd; (4) gendergebonden redenen die jonge vrouwen belemmeren om hun opleidingsniveau te verhogen door verder te studeren; (5) maatschappelijke vooroordelen tegenover hoogopgeleide vrouwen; (6) minder professionele erkenning van vrouwen met een hogere opleiding; (7) religieuze vooroordelen die vrouwen in sommige landen belemmeren hun potentieel in de maatschappij waar te maken; (8) de immigratieachtergrond van meisjes en jonge vrouwen, of het feit dat zij behoren tot een etnische of nationale minderheid.En matière d'égalités des chances pour tous, il est possible de déterminer sept domaines fondamentaux dans
lesquels nous pouvons observer les discriminations des femmes et des jeunes filles en matière d'accès à l'éducation, à savoir: (1) les aspects économiques dans les familles défavorisées qui privilégient l'éducation des garçons, (2) les préjugés liés au genre lors du choix de la discipline scolaire, (3) les raisons objectives liées au genre qui font obstacle à l'achèvement des études, (4) les raisons liées au genre qui empêchent les jeunes femmes d'améliorer leur niveau de qualification grâce aux études supérieures, (5) les préjugés
...[+++]sociaux à l'égard des femmes instruites, (6) une reconnaissance professionnelle moindre pour les femmes ayant fait des études supérieures, (7) les préjugés religieux qui empêchent l'épanouissement social des femmes dans certains pays, (8) les difficultés d'accès à l'éducation rencontrées par les jeunes femmes et les jeunes filles issues de l'immigration ou appartenant aux minorités nationales ou ethniques.