28. vestigt de aandacht op het probleem van vrouwelijke plegers van zelfmoordacties en beklemtoont dat verkrachting als oorlogswapen alle vrouwen kan treffen, ongeacht hun etni
sche, religieuze en ideologische verschillen; merkt op dat vrouwen die het slachtoffer zijn van verkrachting op sociaal vlak worden gestigmatiseerd, uitgesloten of zelfs gedood; wijst erop dat zij in Sri Lanka door de LTTE (Liberation Tigers of Tamil Eelam) worden gerekruteerd voor het plegen van zelfmoordaanslagen en dat ze in Tsjetsjenië vaak worden gedwongen tot het tegen hun wil plegen van zelfmoordaanslagen; stelt vast dat ze, omdat ze zogenaamd "hun recht
...[+++]op leven en hun deugd" hebben verloren, kwetsbaarder zijn voor dat type geweld, ook om zich te wreken op "de vijand" voor de "oneer" die hun hiermee is aangedaan; merkt op dat dit verschijnsel niets te maken heeft met de islam, maar samenhangt met de traditionele rol en de waarde die aan vrouwen en hun maagdelijkheid wordt toegekend (wat ook in niet-islamitische samenlevingen voorkomt); stelt vast dat het bovendien een vorm van verzet is die indruist tegen hun traditionele rol en verwachtingen in een door mannen gedomineerde maatschappij; 28. attire l'attention sur le problème des femmes kamikazes et souligne que le viol en tant qu'arme de guerre concerne toutes les femmes – quelles que soient leurs différences ethniq
ues, religieuses et idéologiques; que les femmes victimes d'un viol sont stigmatisées sur le plan social et exclues – voire même tuées; qu'au Sri Lanka, elles sont enrôlées par les LTTE (les Tigres de libération de l'Eelam tamoul) pour commettre des attaques suicides; qu'en Tchétchénie, elles sont souvent contraintes à commettre ces attaques suicides car, ayant été violées, elles ont perdu "leur droit à la vie et leur vertu", bien qu'elles soient plus vuln
...[+++]érables à ce type de violence – et aussi pour se venger sur "l'ennemi" du "déshonneur" qui leur a ainsi été infligé; que ce phénomène ne tient pas à l'islam, mais au rôle traditionnel et à la valeur des femmes, à savoir leur virginité (qui existe aussi dans des sociétés non islamiques); qu'il s'agit en outre d'une forme de résistance contre leur rôle et leurs attentes traditionnels dans une société dominée par les hommes;