6.2. Bedrijfscultuur, associatiecultuur en opleiding De samenwerking is erop gericht : - bedrijfsassociatie te bevorderen en de vormen van samenwerking tussen Europese associaties en die uit de Mediterrane landen te versterke
n ; - het Europees ondernemersmilieu te informeren over de mogelijkheden van samenwerking met bedrijven uit de Mediterrane landen, ten einde de industriële interactie te bevorderen ; - te voorzien in programma's die de geboorte van een nieuwe ondernemersgeest moeten bevorderen, door het stimuleren van de capaciteiten van kader en overig personeel van ondernemingen ; - de methoden voor de opleiding van leidinggeven
...[+++]d en ander personeel te moderniseren, daarbij speciale aandacht bestedend aan de internationale markten, de technologische ontwikkeling en de levering van gekwalificeerde diensten ; - opleidingscursussen voor het kader van de associaties te activeren, teneinde de kwaliteit van de aan de ondernemingen aangeboden diensten te verbeteren ; - de met de managersopleiding opgedane ervaring te verspreiden, mede door intensivering van de betrekkingen tussen ondernemingen, universiteiten en Europese en internationale opleidingscentra.6.2. Culture d'entreprise, associationnisme et formation La coopération tendra à : - renforcer l'associationnisme entrepreneurial et les formes de collaboration entre les associations européennes et celles des pays méditerranéens
; - s'occuper de l'information du milieu entrepreneurial européen pour ce qui est des occasions de coopération avec les opérateurs des pays méditerranéens, afin de renforcer les interactions industrielles ; - prévoir des programmes destinés à susciter la naissance d'un nouvel entreprenariat, en stimulant tant les capacités des cadres que celles du personnel des entreprises ; - moderniser les méthodes de forma
...[+++]tion des cadres et du personnel en prêtant spécialement attention aux marchés internationaux, au développement technologique et à la fourniture de services qualifiés ; - activer des cours de formation pour les cadres des associations, destinés à qualifier les services offerts aux entreprises ; - diffuser les expériences de formation managériale, y compris par l'intensification des relations entre les entreprises, les universités et les centres de formation européens et internationaux.