18. verzoekt de Commissie te onderzoeken hoe het wetenschappelijk onderricht in de EU op alle onderwijsniveaus kan worden verbeterd; betreurt het feit dat heel wat lidstaten kampen met een gebrek aan human resources in de OO-sector (onderzoeks- en ontwikkelingssector) als gevolg van de afnemende belangstelling onder jongeren voor wetenschappelijke opleidi
ngen en carrières; stelt derhalve voor om initiatieven in het leven te roepen die erop zijn gericht schoolkinderen vertrouwd te maken m
et laboratorium- en veldonderzoek; stelt bovendien v ...[+++]oor om actieve en op onderzoek gerichte lesmethoden te bevorderen waarbij gebruik wordt gemaakt van observaties en experimenten, om uitwisselingsprogramma's voor docent/onderzoekers te creëren en om innovatieve opleidingsmethoden door regionale en lokale overheden te laten ondersteunen; is van oordeel dat snelle ontwikkelingen in de wetenschap ertoe kunnen leiden dat er een kloof ontstaat tussen de gewone burgers en het wetenschappelijk en technologisch onderzoek; is van oordeel dat het noodzakelijk is om de dialoog tussen wetenschap en samenleving te bevorderen en te ondersteunen en dat wetenschappers de resultaten van hun onderzoek daarom ook voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk dienen te maken; 18. invite la Commission à étudier les moyens d’améliorer l’enseignement des sciences à tous les niveaux dans l’Union européenne; déplore le manque de ressources humaines en RD dans bon nombre d'États membres, qui peut s'expliquer par un déclin de l’intérêt des nouvelles générations pour les enseignements et les carrières scientifiques; propose,
par conséquent, que soient lancées des initiatives visant à familiariser les élèves avec les travaux de recherche en laboratoire et sur le terrain; propose, de surcroît, de promouvoir des méthodes d’enseignement actif et des méthodes d’investigation recourant à l’observation et à l’expérimenta
...[+++]tion, ainsi que la mise en place de programmes d'échange enseignants-chercheurs et une aide des autorités locales et régionales à l’introduction de méthodes de formation innovantes;