With regard to external policy and common security, including defence, which, as is well known, remains essentially in the interg
overnmental sphere, listing the issues is relatively simple: on the one hand, the European Parliament currently performs its supervisory role by means of the right to be informed and the ri
ght to be consulted conferred on it by Article 21 of the Treaty on European Union and by means of its budgetary powers to approve operational expenditure on civilian crisis management and on associated administrative tasks
...[+++]; on the other, national parliaments do not enjoy genuine participation in the drafting of such policy, although they do have decisive powers over the military expenditure of their respective countries, which then have a major influence on the operational resources made available to the CFSP.Quant à la politique extérieure et de sécurité commune, y compris la défense, qui reste vous le savez es
sentiellement de la compétence intergouvernementale, l’énoncé du problème est relativement simple : d’une part, le Parlement européen assure sa fonction de contrôle sur la base des droits d'information et d'audition que lui confère l'article 21 du traité de l’UE, ainsi que sur la base des droits budgétaires d’approbation des dépenses opérationnelles en matière de gestion civile des crises et des missions administratives qui y sont associées ; d’autre part, les parl
ements nationaux ne participent ...[+++] pas véritablement à l’élaboration d’une telle politique, bien qu’ils exercent des compétences décisives dans le domaine des dépenses militaires de leur pays respectif, qui influencent à leur tour fortement les moyens opérationnels mis à la disposition de la PESC.