6. Considers that the measures proposed in the Commission communication will require strong policy coordination; therefore urges Member States, and particularly their relevant ministries, to become more closely involved in the process of early ident
ification of skills needs, suggesting at least a 10-year time horizon; strongly believes that, when education and training programmes are being designed, effective communication and cooperation between employers, social partners, educational institutions and training bodies are necessary, using spe
cific mechanisms to identify labour ma ...[+++]rket needs; reiterates the need to ensure that the public have access to qualitative information in that regard; calls on Member States to incorporate into their education, training and lifelong learning programmes the teaching of cross-cutting skills relating to the use of ICTs, artistic expression, mobility, democratic participation and multiculturalism; stresses, with that aim in view, that it is essential that the competences and skills acquired by means of informal and non-formal education should be recognised and exploited; 6. estime que les mesures proposées dans la communication de la Commission nécessiteront une coordination politique forte; par conséquent, invite instamment les États membres, et en particulier leurs ministères compétents, à s'impliquer plus étroitement dans le processus d'identification précoce des besoins en compétences, en suggérant un horizon de 10 ans au moins; a la ferme conviction que, lors de l'élaboration des programmes d'éducation et de formation, il est nécessaire d'instaurer une communication et une coopération efficaces entre les employeurs, les partenaires sociaux, les établissements d'enseignement et les organismes de formation en recourant à des mécanism
es spécifiques pour identifier ...[+++] les besoins du marché; réitère la nécessité de garantir aux citoyens l'accès à des informations de qualité à cet égard; invite les États membres à intégrer dans leurs programmes d'éducation, de formation et d'apprentissage tout au long de la vie des compétences transversales axées sur les TIC, les aptitudes artistiques, la mobilité, la participation démocratique et le multiculturalisme; pour cela, souligne qu'il est essentiel de reconnaître et de valoriser les compétences et aptitudes acquises via l'éducation informelle et non-formelle;