9. If children, be they offspring of immigrants or of host country citizens, were taught the languages, culture, and history of
sizeable immigrant communities living in the cities and regions of the Member States, a further effect would be to foster the self-esteem of immigrant families as a whole and bolster their sense of b
eing integrated, as well as helping them to establish good relations with their children’s schools and the wider community, as well as with their ch
ildren themselves; ...[+++]only through understanding of the cultural richness of immigrant communities can relations between host communities and immigrants be truly transformed in such a way as not only to prevent xenophobia, but also to progress beyond mere tolerance to attain respect and consideration for others.9
. Il va sans dire que l'enseignement aux enfants, qu'ils soient fils et filles d'immigrés ou fils et filles du pays, de la langue, de la culture e
t de l'histoire des communautés immigrées fortement présentes dans une ville ou une région d'un État membre, contribue également à encourager l'estime de soi et un sentiment d'intégration de l'ensemble de la famille immigrée ainsi qu'à faciliter de bonnes relations entre celle-ci et l'école, la communauté et leurs propres enfants; seule la connaissance de la richesse culturelle des communautés immigrées peut v
...[+++]éritablement transformer les relations entre les populations des pays d'accueil et les immigrés, non seulement en prévenant la xénophobie mais également en permettant d'aller au-delà de la simple tolérance pour contribuer au respect et à la considération envers les autres.