17. Welcomes the Commission's Communication on Kaliningrad (COM(2001) 26 ) and the subsequent discussions on Kaliningrad, not least under the framework of the Action Plan for the Northern Dimension, in the external and cross-border policies of the European Union 2000-2003, which together recognise the "unique part” that Kaliningrad plays in the strategic trilateral relationship between the EU, the applicant countries (notably Poland
and Lithuania) and Russia; regrets however that the Council has yet to announce the adoption of more concrete measures, especially with regard to the four priority issues (movement of goods, movement of peop
...[+++]le, environmental protection and energy supplies) and urges the Council to propose early progress on the upgrading of the relevant sections of the Pan-European Transport Corridors I (Gdansk-Kaliningrad-Riga) and IX. B (Kaliningrad-Vilnius-Minsk) as a first step in resolving these issues; notes that Kaliningrad is an important trade crossroads and that practically no action is being taken to modernise the relevant section of Transport corridor 1; stresses that if the Corridor is to be fully modernised to encompass Kaliningrad and ensure efficient international trade and free movement of goods, the EU will have to contribute towards the cost of modernisation; 17. se félicite de la communication de la Commission sur Kaliningrad (COM(2001) 26 ) et des débats qui ont eu lieu à la suite de cela sur Kaliningrad, notamment dans le cadre du plan d'action sur la dimension septentrionale, qui reconnaissent à la fois le rôle unique que joue Kaliningrad dans les relations stratégiques trilatérales entre l'Union européenne, les pays candidats (notamment la Pologne et la Lituanie) et la Russie; regrette cependant que le Conseil n'ait toujours pas annoncé l'adoption de mesures plus concrètes, en particulier en ce qui concerne les quatre questions prioritaires (circulation des biens, circulation des personnes, protection de l'environnement et approvisionnement énergétique) et prie instamment le Conseil de pro
...[+++]poser les premières mesures de modernisation des sections concernées des corridors paneuropéens de transport I (Gdansk-Kaliningrad-Riga) et IX. B (Kaliningrad-Vilnius-Minsk) en tant que premier pas pour résoudre ces questions; constate que Kaliningrad est un important carrefour commercial mais qu'aucune action concrète n'est lancée pour moderniser la section concernée du corridor de transport I; insiste pour que, si ce corridor est pleinement modernisé de façon à inclure Kaliningrad et à permettre la libre circulation des marchandises et un commerce international conséquent, l'Union européenne contribue au financement des coûts de la modernisation;