21. Stresses that implementing legislation o
n the protection of minorities and cultural rights remains an important challenge in Kosovo; points out the need to implement the legislation on cultural heritage and the Serbian Orthodox Church, as well as the strategy and action plan for the Roma, Ashkali and Egyptian communities, whose situation on the ground is still a major cause for concern; while welcoming the fact that some progress ha
s been made towards improving the livelihoods of Roma, Askhali and Egyptian communities, remains c
...[+++]oncerned about their situation, given that children in particular remain vulnerable and marginalised; stresses the need to address the situation of Roma as a key human rights issue; calls on the authorities and the Commission to give adequate attention to improving the living conditions of these communities, including their access to education; stresses the position of Croatian, Bosniak, Ashkali, Turkish, Gorani and Balkan-Egyptian minorities with regard to the importance of multilingual education, for the purpose of ensuring that these ethnic minorities do not feel politically isolated; 21. souligne que l'application de la législation relative
à la protection des minorités et des droits culturels reste un défi important au Kosovo; relève qu'il est nécessaire d'appliquer la législation relative au patrimoine culturel et à l'église orthodoxe serbe, ainsi que la stratégie et le plan d'action concernant les communautés rom, ashkali et égyptienne, dont la situation sur le terrain demeure une source de préoccupation majeure; tout en se félicitant des quelques progrès accomplis en vue d'améliorer les conditions de vie des communautés rom, ashkali et égyptienne, reste préoccupé par leur situation, étant donné que les enfants
...[+++]notamment demeurent vulnérables et marginalisés; relève la nécessité de traiter la situation des Roms comme une question majeure des droits de l'homme; invite les autorités et la Commission à accorder toute l'attention nécessaire à l'amélioration des conditions de vie ce ces communautés, y compris leur accès à l'éducation; souligne la position des minorités croate, bosniaque, ashkali, turque, gorani et égyptienne des Balkans eu égard à l'importance d'un enseignement plurilingue, de manière à faire en sorte que ces minorités ethniques ne se sentent pas isolées sur le plan politique;