ANNEX I LIST OF HIGH PRIORITY TRANSPORT PROJECTS ADOPTED BY THE EUROPEAN COUNCIL Projects Countries involved - High Speed Train Combined Transport North South I/A/D Brenner axis Verona-M?nchen- -N?rnberg-Erfurt-Halle/Leipzig-Berlin - High Speed Train Paris-Bruxelles-K?ln-Amsterdam-London The following sections of the project are included Belgium: F/B border-Bruxelles-Li?ge-B/D border B Bruxelles-B/NL border United King
dom: London-Channel Tunnel Acces UK Netherlands: B/NL border-Rotterdam-Amsterdam NL Germany: Aachen(1)-Cologne-Rhein/Main D - High Speed Train South Madrid-Barcelona-Perpignan-Montpellier E/F Madrid-Vitoria-Dax E/F - High S
...[+++]peed Train East The following sections of the project are included(2) Paris-Metz-Strasbourg-Appenweier-Karlsruhe F with junctions to Metz-Saarbr?cken-Mannheim F/D and Metz-Luxemburg F/L - Betuwe line: Combined Transport/Conventional Rail NL/D Rotterdam-NL/D border-Rhein/Ruhr (1) - High Speed Train/combined transport France-Italy Lyon-Turin F/I - Motorway Patras-Greek/Bulgarian border/ GR jointly with the West-East motorway corridor: Via Egnatia Igoumenitsa-Thessaloniki-Alexandroupolis-Ormenio/kipi - Motorway Lisbon-Valladolid P/E - Cork-Dublin-Belfast-Larne-Stranraer Rail Link IRL/UK - Airport Malpensa (Milano) I - Fixed Rail/Road link between Denmark and Sweden (?resund fixed link) DK/S including access routes (1) Ongoing construction support already provided at Community level (2) The extension to Frankfurt is already under construction; as regards the further extension to Berlin the maturity of the project is not advanced enough.ANNEXE I LISTE DES PROJETS HAUTEMENT PRIORITAIRES DANS LE SECTEUR DES TRANSPORTS ADOPTES PAR LE CONSEIL EUROPEEN Projets Pays concernés - TGV/transport combiné Nord-Sud I/A/D Axe du Brenner Vérone-Munich-Nuremberg -Erfurt-Halle/Leipzig-Berlin - TGV (Paris)-Bruxelles-Cologne-Amsterdam-Londres Les tronçons concernés du projet sont les suivants : Belgique : frontière F/B-Bruxelles-Liège-frontière B/D, B Bruxelles-frontière B/NL Royaume-
Uni : Londres-accès tunnel sous la Manche UK Pays-Bas : frontière B/NL-Rotterdam-Amsterdam NL Allemagne : Aix-la-Chapelle(1) Cologne-Rhin/Main D - TGV Sud Madrid-Barcelone-Perpignan-Montpellier E/F Madrid-Vit
...[+++]oria-Dax E/F - TGV Est Les tronçons concernés du projet sont les suivants(2) Paris-Metz-Strasbourg-Appenweier-Karlsruhe F dont section Metz-Sarrebruck-Mannheim F/D et Metz-Luxembourg F/L - Ligne de la Betuwe : transport combiné/rail conventionnel Rotterdam-frontière NL/D-Rhin-Ruhr1 NL/D - TGV/transport combiné France-Italie Lyon-Turin F/I - Autoroute Patras-frontière GR/Bulgarie GR à considérer conjointement avec le projet de couloir autoroutier Ouest-Est via Egnatia Igoumenitsa-Thessalonique-Alexandroupolis-Ormenio/Kipi - Autoroute Lisbonne-Valladolid P/E - Liaison ferroviaire Cork-Dublin-Belfast-Larne-Stranraer IRL/UK - Aéroport de Malpensa (Milan) I - Liaison fixe rail/route entre le Danemark et la Suède (liaison fixe de l'Øresund) Y compris les voies d'accès DK/S (1) Construction en cours ; un soutien est déjà fourni au niveau communautaire (2) L'extension vers Francfort est déjà en cours de construction ; le projet concernant l'extension vers Berlin n'est pas suffisamment avancé.