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Closed circuit wind tunnel
Combined road and rail tunnel
Combined road-and-rail tunnel
Concrete tunnel segment installation
Double-bore tunnel
Double-tube tunnel
Dual-bore tunnel
Dual-tube tunnel
HSWT
High-speed wind tunnel
High-subsonic-speed wind tunnel
Install tunnel segments
Operate tunnel kiln
Operating tunnel kiln
Place concrete tunnel segments
Quantum tunneling
Quantum tunnelling
Return circuit wind tunnel
Return flow tunnel
Return flow wind tunnel
Subsonic wind tunnel
Tend tunnel kiln
Tending tunnel kiln
Tunnel borer
Tunnel boring machine
Tunnel boring machine operator
Tunnel breakdown
Tunnel breakdown of a PN junction
Tunnel breakdown of a p-n junction
Tunnel effect
Tunnel segment placing
Tunnel-boring machine
Tunneling
Tunneling effect
Tunneling machine
Tunneller
Tunnelling
Tunnelling effect
Tunnelling equipment operative
Tunnelling equipment operator
Tunnelling machine
Twin-bore tunnel
Twin-tube tunnel
Two-bore tunnel
Two-tube tunnel
Zener breakdown
Zener breakdown of a PN junction
Zener breakdown of a p-n junction

Vertaling van "tunnelling " (Engels → Frans) :

TERMINOLOGIE
closed circuit wind tunnel | return circuit wind tunnel | return flow tunnel | return flow wind tunnel

soufflerie à retour


operate tunnel kiln | operating tunnel kiln | tend tunnel kiln | tending tunnel kiln

utiliser un four à tunnel


tunneller | tunnelling equipment operator | tunnel boring machine operator | tunnelling equipment operative

opérateur tunnelier/opératrice tunnelier | opératrice tunnelier | conducteur de tunnelier | conducteur de tunnelier/conductrice de tunnelier


concrete tunnel segment installation | place concrete tunnel segments | install tunnel segments | tunnel segment placing

installer des segments de tunnel


twin-tube tunnel [ two-tube tunnel | dual-tube tunnel | double-tube tunnel | twin-bore tunnel | two-bore tunnel | dual-bore tunnel | double-bore tunnel ]

tunnel bitube [ tunnel à deux tubes ]


tunnel effect | tunneling effect | tunnelling effect | tunneling | tunnelling | quantum tunneling | quantum tunnelling

effet tunnel


high-speed wind tunnel | high-subsonic-speed wind tunnel | subsonic wind tunnel | HSWT [Abbr.]

soufflerie à grande vitesse | soufflerie subsonique


tunnel breakdown | tunnel breakdown of a PN junction | tunnel breakdown of a p-n junction | Zener breakdown | Zener breakdown of a PN junction | Zener breakdown of a p-n junction

claquage par effet tunnel | claquage par effet Zener | tension de rupture de Zener


tunnel borer [ tunnel-boring machine | tunnel boring machine | tunneling machine | tunnelling machine ]

tunnelier [ machine à creuser les galeries | traceuse de galerie | machine de creusement de galeries | machine à percer un tunnel | foreuse de tunnel ]


combined road and rail tunnel [ combined road-and-rail tunnel | auto/rail combination tunnel | car/rail combination tunnel ]

tunnel mixte ferroviaire et routier [ tunnel mixte rail/route | tunnel mixte rail et route ]
IN-CONTEXT TRANSLATIONS
In the cases of immersed tunnels and tunnels which can cause the collapse of important neighbouring structures, the main structure of the tunnel shall withstand the temperature of the fire for a period of time that is sufficient to allow evacuation of the endangered tunnel zones and neighbouring structures.

En ce qui concerne les tunnels immergés et les tunnels qui peuvent provoquer l'effondrement de structures voisines importantes, la structure principale du tunnel doit résister à la température de l'incendie pendant un laps de temps suffisant pour permettre l'évacuation de toutes les zones du tunnel et des structures voisines menacées.


Walkways shall be constructed in a single track tunnel on at least one side of the track and in a double track tunnel on both sides of the tunnel.

Les cheminements d'évacuation sont construits au moins le long d'un côté de la voie dans un tunnel simple voie et de chaque côté du tunnel dans un tunnel double voie.


In order to harmonise the safety level on the TEN, attention is drawn to the recommendation of UNECE (TRANS/AC.9/9, 01.12.2003 that says in part E ‘There are a great many tunnels already in service. Many of them were built when safety considerations were less stringent than today. Obviously they cannot be adapted at reasonable cost to the dimensions suggested for new tunnels. But safety in railway tunnels does not depend only on structural measures — it can be enhanced also through rolling stock and operational measures.

Afin d'harmoniser le niveau de sécurité sur le RTE, les recommandations émises par la CEE-ONU (TRANS/AC.9/9 du 1er décembre 2003 sont à noter, dans la section E desquelles on lit: «Il existe un très grand nombre de tunnels en service. Beaucoup d'entre eux ont été construits à une époque où les critères de sécurité étaient moins stricts qu'aujourd'hui. Certes, ils ne peuvent pas être adaptés aux dimensions proposées pour les nouveaux tunnels à des coûts raisonnables, mais la sécurité dans les tunnels ferroviaires ne dépend pas uniquement de mesures touchant aux structures: on peut aussi l'améliorer par des mesures intéressant le matériel ...[+++]


Line-side hot axle box detection or predictive equipments shall be installed on networks with tunnels at strategic positions so that there is a high probability tof detecting a hot axle box before the train enters a tunnel and that a defective train can be stopped ahead of the tunnel(s).

La détection latérale de boîtes chaudes ou des équipements préventifs sont installés sur les réseaux des tunnels à des emplacements stratégiques de manière à permettre avec un degré de probabilité très élevé la détection d'une boîte chaude avant l'entrée du train dans un tunnel et assurer l'arrêt d'un train présentant une défaillance avant son entrée dans le ou les tunnels.


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The maximum pressure variation in tunnels and underground structures along any train complying with the High-Speed Rolling Stock TSI intended to run in the specific tunnel shall not exceed 10 kPa during the time taken for the train to pass through the tunnel, at the maximum permitted speed.

Les variation maximales de pression en tunnel et dans les ouvrages souterrains observées le long des trains conformes à la STI matériel roulant, dont la circulation est prévue dans le tunnel spécifique, ne doivent pas dépasser 10 kPa pendant la durée de franchissement du tunnel, à la vitesse maximale autorisée.


A maximum interval of 250 m is allowed in existing tunnels.Water supplyAt least every 250 mPoint 2.11If not available, mandatory to provide sufficient water otherwise.Road signsPoint 2.12For all safety facilities provided for tunnel users (see Annex III).Control centrePoint 2.13Surveillance of several tunnels may be centralised into a single control centre.Monitoring systemsVideoPoint 2.14Mandatory where there is a control centre.Automatic incident detection and/or fire detectionPoint 2.14At least one of the two systems is mandatory in tunnels with a control centre.Equipment to close the tunnelTraffic signals before the entrancesPoint 2. ...[+++]

Un intervalle maximal de 250 m est permis dans les tunnels existantsAlimentation en eauAu moins tous les 250 mpoint 2.11Si l'alimentation en eau n'est pas assurée, il est obligatoire de fournir une quantité suffisante d'eau par un autre moyenSignalisation routièrepoint 2.12Pour toutes les installations de sécurité prévues pour les usagers du tunnel (voir annexe III)Poste de contrôle-commandepoint 2.13La surveillance de plusieurs tunnels peut être centralisée dans un poste de contrôle-commande uniqueSystèmes de surveillanceVidéopoint 2.14Obligatoire lorsqu'il y a un poste de contrôle-commandeDétection automatique d'incident et/ou détectio ...[+++]


2 000 vehicles per laneAdditional conditions for implementation to be mandatory, or comments500 - 1 000 m>1 000 m500 - 1 000 m1 000 - 3 000 m>3 000 mStructuralMeasuresTwo tubes or morePoint 2.1Mandatory where a 15-year forecast shows that traffic > 10 000 vehicles/lane.Gradients ≤ 5 %Point 2.2Mandatory unless not geographically possible.Emergency walkwaysPoint2.3.1Point2.3.2Mandatory where there is no emergency lane, unless the condition in Point 2.3.1 is respected.In existing tunnels where there is neither an emergency lane, nor an emergency walkway additional/reinforced measures shall be taken.Emergency exits at least every 500 mPoint ...[+++]

2 000 véhicules par voieConditions supplémentaires pour que la mise en œuvre soit obligatoire ou remarques500-1 000 m> 1 000 m500-1 000 m1 000-3 000 m> 3 000 mMesures structurellesDeux tubes ou pluspoint 2.1Obligatoire lorsque les prévisions à quinze ans montrent que le trafic > 10 000 véhicules par voiePentes ≤ 5 %point 2.2Obligatoire à moins que cela ne soit pas possible du point de vue géographiqueTrottoirspoint 2.3.1point 2.3.2Obligatoire lorsqu'il n'y a pas de bande d'arrêt d'urgence, sauf si la condition du point 2.3.1 est respectéeDans les tunnels existants où il n'y a ni bande d'arrêt d'urgence ni trottoir, des mesures supplémentaires/renforcées sont prisesIssues de secours au moins tous les 500 mpoint 2.3.3 au point 2.3.9Mise en pl ...[+++]


Information on the safety equipment available and proper road user behaviour in tunnels shall be provided in convenient places for tunnel users (for example at rest areas before tunnels, at tunnel entrances when the traffic is stopped or on the internet).

Des informations sur les équipements de sécurité disponibles et le comportement approprié des usagers dans les tunnels sont fournies dans des endroits pratiques pour les usagers des tunnels (par exemple, sur les aires de repos situés avant les tunnels, aux entrées des tunnels lorsque la circulation est arrêtée ou sur Internet).


Information on the safety equipment available and proper road user behaviour in tunnels shall be provided in convenient places for tunnel users (for example at rest areas before tunnels, at tunnel entrances when the traffic is stopped or on the Internet).

Des informations sur les équipements de sécurité disponibles et le comportement approprié des usagers dans les tunnels sont fournies dans des endroits pratiques pour les usagers des tunnels (par exemple, sur les aires de repos situées avant les tunnels, aux entrées des tunnels lorsque la circulation est arrêtée ou sur l'Internet).


b. Devices for simulating flow-environments at speeds exceeding Mach 5, including hot-shot tunnels, plasma arc tunnels, shock tubes, shock tunnels, gas tunnels and light gas guns; or

b. dispositifs pour la simulation d'environnement d'écoulement à des vitesses supérieures à Mach 5, y compris les tubes à choc à gaz chauffés, les souffleries à arc à plasma, les tubes à ondes de choc, les souffleries à ondes de choc, les souffleries à gaz et les canons à gaz léger; ou


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