a more systematic consideration by the relevant Council bodies of the potential synergies between security and development,
for example through joint meetings where appropriate, including across pillars; systematically carrying out security/conflict sensitive assessments and conflict analysis, where appropriate, in the preparation of country and regional strategies and programmes; taking into account the development dimension in the preparation of CFSP/ESDP activities, and taking into account security aspects, including the CFSP/ESDP dimension, in the preparation of development activities; engaging in in-depth consultations, strategic
...[+++] political and conflict analyses and screenings with a view to planning and acting consistently on early signs of tension, instability and fragility; ensuring coordination across the pillars through consistent planning arrangements (Member States, Commission and General Secretariat of the Council (GSC)), sequencing and implementation arrangements, including joint Fact Finding Missions and the joint establishment of a Crisis Management Concept (CMC) [1] for a given crisis, where appropriate; promoting joint training courses and joint Assessment Missions; intensifying cooperation with international institutions, in particular the UN, during the strategic planning process, especially on the basis of the Joint Statement on EU-UN Cooperation in Crisis Management.de betreffende Raadsinstanties dienen op een meer systematische wijze acht te slaan op de potentiële synergie tussen veilighei
ds- en ontwikkelingsbeleid, bijvoorbeeld door middel van gezamenlijke vergaderingen, die in voorkomend geval pijleroverschrijdend kunnen zijn; bij het uitstippelen van landenstrategieën en regionale strategieën en programma's dienen op systematische wijze evaluaties met aandacht voor veiligheids- en conflictaspecten, alsmede, waar passend conflictanalyses, te worden opgesteld; bij d
e voorbereiding van activiteiten in het kader van he ...[+++]t GBVB/EVDB moet rekening worden gehouden met de ontwikkelingsaspecten van een zaak, en bij de voorbereiding van activiteiten inzake ontwikkeling met de veiligheidsaspecten daarvan, waaronder de GBVB/EVDB-aspecten; teneinde vooruit te kunnen plannen voor, en op consequente wijze te kunnen reageren op de eerste tekenen van spanning, instabiliteit en instabiele situaties, dienen er grondig overleg en strategische analyse en doorlichting op het gebied van beleid en conflict plaats te vinden; middels consequente planningsregelingen (lidstaten, Commissie en secretariaat-generaal van de Raad (SGR)) moet voor pijleroverschrijdende coördinatie worden zorggedragen, alsmede voor de fasering en uitvoering van activiteiten, waaronder in voorkomend geval gemeenschappelijke onderzoeksmissies en de gezamenlijke opstelling van een crisisbeheersingsconcept (CMC) [1] voor een concrete crisis; het organiseren van gezamenlijke opleidingscursussen en gezamenlijke beoordelingsmissies moet worden gestimuleerd; op het vlak van strategische planning moet intensiever met de internationale instellingen, in het bijzonder de VN, worden samengewerkt, in het bijzonder aan de hand van de gezamenlijke verklaring inzake de samenwerking tussen de VN en de EU op het gebied van crisisbeheersing.