30. Stresses the importance of empowering teachers to take an active stand against all forms of discrimination and racism; empha
sises the essential role of education and of competent and supportive teachers, not only in strengthening social ties, encouraging a sense of belonging, developing knowledge, skills and competences, embedding fundamental values, and enhancing social, civic and intercultural competences, critical thinking and media literacy, but also in helping young people – in close cooperation with their parent
s and families – to become active, r ...[+++]esponsible and open-minded members of society; emphasises that schools can build students’ resilience to radicalisation by providing a safe environment and time for debating and exploring controversial and sensitive issues; points out that adolescents are a particularly vulnerable group, as they are at a difficult stage in their lives when they are developing their value system and seeking meaning, and are at the same time highly impressionable and easily manipulated; recalls that groups as well as individuals can be radicalised, and recognises that the development of response to individual and to group radicalisation can be different; emphasises the role society has to play in giving young people better prospects and a purpose in life, in particular by means of high-quality education and training; underlines the role of educational institutions in teaching youth to recognise and manage risks and make safer choices, and in promoting a strong sense of belonging, shared community, care support and responsibility for others; stresses the need to use the various opportunities that vocational education and academic courses offer in order to expose young people to the diverse national, regional, religious and ethnic identities existing in Europe; 30. benadrukt dat leerkrachten in staat moeten worden gesteld actief op te treden tegen alle vormen van discriminatie en racisme; onderstreept de essentiële rol van onderwijs en vakbekwame en ondersteunende leerkrachten, niet alleen om sociale banden te versterken, leerlingen het gevoel te geven erbij te horen, kennis, vaardigheden en competenties te ontwikkelen, fundamentele waarden te verankeren, aan de versterking van sociale, burgerschaps- en interculturele vaardigheden bij te dragen, tot kritisch denken aan te zetten en de mediageletterdheid te bevorderen, maar ook om jongeren te helpen - in nauwe samenwerking met hun ouders en familie - om actieve, verantwoordelijke en onbevooroordeelde leden van de samenleving te worden; benadrukt
...[+++]dat scholen kunnen bijdragen aan de weerbaarheid van studenten tegen radicalisering door een veilige omgeving te bieden en tijd uit te trekken voor het bespreken van controversiële en gevoelige kwesties; wijst erop dat adolescenten een bijzonder kwetsbare groep vormen, omdat zij zich in een lastige levensfase bevinden waarin zij zich een waardensysteem eigen maken en op zoek gaan naar zingeving en tegelijkertijd zeer beïnvloedbaar en manipuleerbaar zijn; wijst erop dat zowel individuen als groepen kunnen radicaliseren, en beseft dat er voor individuele radicalisering wellicht een andere aanpak moet worden ontwikkeld dan voor groepsradicalisering; benadrukt dat het een taak van de samenleving is om jongeren betere vooruitzichten en een doel in het leven te bieden, met name door middel van hoogwaardige opleidingen en onderwijs; onderstreept dat het een taak van onderwijsinstellingen is om jongeren te leren risico's te herkennen en te beheersen en veiligere keuzes te maken, en benadrukt hun rol bij het bevorderen van een sterk gevoel erbij te horen, een gemeenschapsgevoel, een gevoel van geborgenheid en van verantwoordelijkheid voor anderen; benadrukt dat gebruik moet worden gemaakt van de diverse mogelijkheden die beroepsopleid ...