36. Considers that the implementa
tion of strategies, plans and programmes, as well as specific national legislation, may provide a political and institutional framework which is more favourable to the
development of the blue economy in the various Member States; stresses that these strategies, plans and programmes, together with specific national legislation, should contribute to harmonious and sustainable interaction between human activities and the marine and coastal environment; stresses the importance of maritime spatial plannin
...[+++]g for the sustainable and coordinated development of maritime activities, taking all concerned sectors’ interests into account in an equitable manner, as well as land-sea interactions and Integrated Coastal Zone Management; recalls the Maritime Spatial Planning Directive, the Marine Strategy Framework Directive and the Integrated Maritime Policy at EU and sea-basin levels; 36. is van mening dat de tenuitvoerleggi
ng van strategieën, plannen en programma's en van specifieke nationale wetgeving een beleids- en institutioneel kader kan helpen tot stand brengen dat de
ontwikkeling van de blauwe economie in de verschillende lidstaten bevordert; wijst erop dat die strategieën, plannen en programma's en specifieke nationale wetgeving moeten bijdragen tot een harmonieuze, duurzame wisselwerking tussen de menselijke activiteiten en het mariene en het kustmilieu; onderstreept het belang van maritieme ruimtelijke
...[+++] ordening voor de duurzame en gecoördineerde ontwikkeling van maritieme activiteiten, waarbij op billijke wijze rekening wordt gehouden met de belangen van alle betrokken sectoren, alsook van wisselwerkingen tussen land en zee en het geïntegreerde beheer van kustgebieden; herinnert aan de richtlijn maritieme ruimtelijke ordening, de kaderrichtlijn mariene strategie en het geïntegreerd maritiem beleid op EU- en zeebekkenniveau;