5. Emphasises the need for active, comprehensive and integrated labour market policies aimed at job creation, with special measures for young people, so as on the one hand to avoid wasting available resources and on the other to lower youth unemployment,
rather than merely ‘recycling’ it; calls on the Member States to check whether examples of best practices from other Member States could be applied to their own labour markets, and to draw on those measures which are suitable in their fight against youth unemployment; stresses the good experiences from countries with
VET and dual-track education ...[+++] systems in improving the
education-to-work transition, thus bridging the gap between training skills and labour market demands; emphasises that the Commission’s task is to give active support to such efforts, and calls on the Commission to report regularly on Member States'
reform efforts with regard to vocational training systems; stresses that special attention should be paid to vulnerable groups at high risk of social exclusion, including NEETs;
5. benadrukt de behoefte aan actief, uitgebreid en geïntegreerd arbeidsmarktbeleid dat gericht is op het scheppen van werkgelegenheid, met bijzondere maatregelen voor jongeren, teneinde verspilling van de uitgetrokken middelen tegen te gaan en er daarnaast voor te zorgen dat de jeugdwerkloosheid wordt verminderd en niet "rondgepompt"; roept de lidstaten op voorbeelden van beste praktijken uit andere lidstaten te toetsen op toepasbaarheid op hun eigen arbeidsmarkt en passende maatregelen
te treffen voor de bestrijding van de jeugdwerkloosheid; benadrukt de goede ervaringen van landen met beroepsonderwijs- en duale onderwijsstelsels als
...[+++]het gaat om een betere overgang van onderwijs naar werk, waarmee de kloof tussen opleidingsvaardigheden en de vraag op de arbeidsmarkt wordt overbrugd; benadrukt dat de Commissie dergelijke inspanningen actief moet ondersteunen, en roept de Commissie op regelmatig verslag uit te brengen over de inspanningen van de lidstaten met betrekking tot de hervorming van beroepsopleidingsstelsels; benadrukt dat bijzondere aandacht moet worden uitgaan naar kwetsbare groepen met een hoog risico op sociale uitsluiting, waaronder NEET's;