4. Calls for supervisory authorities to closely monitor the funding and liquidity r
isks resulting from foreign currency lending, to take action to prevent excessive risks and to require financial i
nstitutions to have effective pricing, capital allocation and liquidity management systems to deal with foreign
currency lending and to take account of the consumer’s ability to withstand fluctuations in the exchange rate when assessing the consumer’s creditworthiness; calls for Member States to req
...[+++]uire financial institutions to allow consumers to convert the loan into an alternative currency, in accordance with a transparent method disclosed to the consumer in pre-contractual information, and for financial institutions to provide a foreign exchange hedging facility at reasonable cost to consumers to limit the risk of adverse currency movement on repayments; 4. roept de toezichthoudende autoriteiten ertoe op nauwlettend toezicht te houden op de financierings- en liquiditeitsrisico's die voortvloeien uit kredietverlening in deviezen, actie te ondernemen om te voorkomen dat dergelijke risico's te groot worden en te eisen dat financiële instellin
gen beschikken over effectieve prijsbeheers-, kapitaalallocatie- en liquiditeitsbeheerssystemen om met leningen in deviezen te kunnen omgaan en bij de beoordeling van de kredietwaardigheid van de consument rekening te houden met diens vermogen om wisselkoersschommelingen te kunnen doorstaan; roept de lidstaten ertoe op voor te schrijven dat financiële
...[+++]instellingen de consument de mogelijkheid moeten bieden de lening volgens een transparant systeem waarvan de consument via de hem verstrekte precontractuele informatie in kennis is gesteld om te zetten in een andere valuta, en dat financiële instellingen tevens een faciliteit voor valutahedging moeten aanbieden tegen een voor de consument redelijke kostprijs om het risico van negatieve valutabewegingen voor de te verrichten terugbetalingen te beperken;