The Commission also found that Unilever is in a dominant position on the Irish impulse ice cream market, with a market share in 1993 of over 70%, and that it was abusing this position, contrary to Article 86, in two ways: Firstly, by inducing retailers to enter into freezer cabinet agreements subject to a condition of exclusivity and, secondly, by discriminating - through its policy of inclusive pricing against retailers who have not taken a Unilever freezer cabinet, but who nonetheless purchase and stock Unilever ice cream; these are effectively obliged to subsidise the provision of cabinets to other retailers.
De Commissie stelt tevens vast dat Unilever met een marktaandeel in 1993 van meer dan 70% een machtspositie inneemt op
de Ierse markt voor impuls-ijs en dat ze in strijd met artikel 86, op twee manieren misbruik maakte van deze positie : op de eerste plaats door detailhandelaars ertoe te brengen vrieskistovereenkomsten te sluiten op voorwaarde van exclusiviteit, en ten tweede door te discrimineren - door middel van haar beleid van inclusive pricing tegen detailhandelaars die de Unilever-vrieskisten niet wensten, maar desalniettemin Unilever-ijs aankopen en in voorraad hebben; deze worden in feite gedwongen de levering van vrieskisten aa
...[+++]n andere detailhandelaars te subsidiëren.