4. Calls for the promotion of a holistic app
roach to formal and informal education in schools, and of a sensitive approach to the inclusion of human rights, human dignity, gender equality and the development of self-esteem and assertiveness which encourages autonomous and informed decision-making for girls and women, both at a personal and at a professional level; recognises that
education for gender equality must complement civic
education for democratic values, and be embedded in a rights-based gender-sensitive learning environment, where girls and boys can learn abo
ut their r ...[+++]ights and experience democratic processes in schools and in informal learning environments by, for example, participating in the democratic governance of their schools; 4. dringt aan op de bevordering van een holistische aanpak ten aanzien
van het formele en informele onderwijs binnen scholen, en pleit voor een benadering waarbij mensenrechten, menselijke waardigheid en gendergelijkheid voorop staan, alsmede de ontwikkeling van zelfvertrouwen en assertiviteit, zodat meisjes en vrouwen aangespoord worden om autonome en weloverwogen beslissingen te nemen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak; is van oordeel dat onderwijs dat gericht is op de totstandbrenging van gendergelijkheid een aanvulling moet vormen op burgerschapseducatie ten bevordering van democratische waarden en deel moet uitmaken va
...[+++]n een op rechten gebaseerde, gendergevoelige leeromgeving waar jongens en meisjes kennis verwerven over hun rechten en ervaring opdoen met democratische processen binnen de school of een andere informele leeromgeving, door bijvoorbeeld deel te nemen aan het democratisch bestuur van hun school;