21. Believes that road-safety policy must be seen in the context of the overall policy on sustainable mobility, implying more in
tegrated use of all transport modes and promotion of more environmentally friendly modes of transport, such as rail, inland waterways, sho
rt sea shipping and combined transport, as well as the promotion of public passenger transport, in order to reduce the impact of road transport; takes the view that it is also necessary to consider environmental aspects in the EU road-safety policy debate, assessing the ef
...[+++]fects of noise and air pollution generated by road traffic on public health and the urban environment, and adapting road-safety policy to these findings; 21. is van mening dat het verkeersveiligheidsbeleid gezien moet worden in het kader van het algemene beleid inzake duurzame mobiliteit, dat een beter geïntegreerd gebruik van alle vormen van vervoer omvat, evenals de bevordering van milieuvriendelijker vormen van verkeer, zoals verkeer per spoor, over de binnenwateren en korte
zeetrajecten en het gecombineerd vervoer, en de bevordering van het openbare personenvervoer, teneinde de nadelige gevolgen van het gemotoriseerde verkeer binnen de perken te houden; acht het noodzakelijk dat in het EU-beleid inzake verkeersveiligheid ook milieuaspecten worden opgenomen, waarbij de gezondheidsgevo
...[+++]lgen en het effect op het stedelijke milieu van de geluids- en luchtverontreiniging worden geëvalueerd, en dat het verkeersveiligheidsbeleid wordt aangepast in het licht van de resultaten daarvan;