In the Member States which border third countries, wit
h the network whose track gauge is different from the main rail network within the Union and whose rail freight markets are dominated
by the rail freight carriages to and from third countries, the licensing authorities when maki
ng decisions on the issue of licences to railway
...[+++] undertakings which are directly or indirectly effectively controlled through the ownership shares of third countries or nationals of third countries, may take into account the existence or non-existence of reciprocal access for Union rail undertakings to the rail freight market of the respective third country.
In de lidstaten die aan derde landen grenzen en waar het net een andere spoorbreedte heeft dan het hoofdspoornet in de Unie en de spoorweggoederenmarkten worden beheerst door goederenvervoer van en naar derde landen, kunnen de vergunningverlenende autoriteiten bij de besluitvorming over de afgifte van vergunningen aan spoorwegondernemingen waarover direct of indirect zeggenschap wordt uitgeoefend door een derde land of onderdanen van een derde land, rekening houden met het al dan niet bestaan van wederzijdse toegang voor spoorwegondernemingen uit de Unie tot de spoorweggoederenmarkt van het betrokken derde land.