In addition, the "new" Member States
applying the single area payment scheme (SAPS) welcomed the Commission's intention of examining
the possibility of maintaining SAPS until 2013. changes with regard to market management tools (set-aside, price support, intervention (in particular cereals), export refunds): several delegations called for more detailed and cautious consideration of these questions, noting the exceptional market situation but considering it premature to draw medium or long-term conclusions; measures enabling environme
...[+++]ntal challenges to be met (alleviating the effects of climate change, biofuels, water management, respect for biodiversity, etc.) were also welcomed by all the delegations; the desirability of introducing a Community-wide risk management policy was also raised, with some delegations mentioning insurance systems for climate or health risks and others insisting on maintaining a Community commitment in this connection; strengthening the second pillar: the idea of gradually increasing compulsory modulation to reach 13 % in 2013 got a mixed reception, with some delegations uncertain of the real need for such a measure or regarding the increase as too drastic, while others stressed that the funds transferred in this way should remain earmarked for agriculture; the question of the phasing-out of milk quotas, which are scheduled to end in 2015, was also mentioned repeatedly: most of the delegations could agree to it but some Member States drew the Commission's attention to the typical socio-economic aspects of certain regions (mountain, peripheral or very fragile).V
oorts waren de "nieuwe" lidstaten die de regeling inzake een enkele areaalbetaling (REAB) toepassen, ingenomen met het voornemen van de Commissie om te onderzoeken of de REAB tot 2013 kan worden gehandhaafd. wijzigingen in verband met bepaalde marktbeheersinstrumenten (braaklegging, prijsondersteuning, interventie (met name voor granen), exportrestituties): verscheidene delegaties willen dat hierover grondiger en behoedzaam wordt nagedacht; zij wijzen erop dat de marktconjunctuur weliswaar uitzonderlijk is, maar dat het voorbarig zou zijn om hieruit conclusies op middellange of lange termijn te trekken; maatregelen om het hoofd te bieden aan de milieu-ui
...[+++]tdagingen (verzachting van de gevolgen van klimaatverandering, biobrandstoffen, waterbeheer, behoud van de biodiversiteit enz.) zijn eveneens door alle delegaties verwelkomd. de wenselijkheid om een beleid inzake risicobeheer op communautair niveau in te voeren is ook aan de orde gesteld. Bepaalde delegaties wijzen op verzekeringsregelingen voor klimatologische of gezondheidsrisico's, terwijl andere erop aandringen dat de Gemeenschap zich hiervoor blijft engageren; de versterking van de tweede pijler: de wenselijkheid om de verplichte modulatie geleidelijk te verhogen tot 13% in 2013, is op gemengde gevoelens onthaald. Sommige delegaties vragen zich af of een dergelijke maatregel echt nodig is of vinden de verhoging te drastisch, terwijl andere benadrukken dat de op deze wijze overgedragen middelen voor de landbouw bestemd moeten blijven. de kwestie van de uitfasering van de melkquota, waarvan het einde in 2015 is gepland, is meermaals aan de orde gesteld: de meeste delegaties kunnen hiermee instemmen, maar sommige lidstaten hebben de Commissie gewezen op de typische sociaal-economische aspecten van bepaalde regio's (bergregio's, afgelegen gebieden en zeer kwetsbare regio's).