1. Calls on universities, the EU institutions and the Member States to encourage young women to study subjects in which women are still underrepr
esented, especially science, technology, IT, engineering and mathematics, which provide the basis for high-level, low-carbon skills; stresses that stereotypes about these professions have to be addressed, for example by informing young women in particular about their possib
ilities of becoming researchers and about ...[+++] the opportunities available in the research field, including applied research, as that should liberate untapped talent; 1. verzoekt universiteiten, de EU-instellingen en de lidstaten jonge vrouwen aan te moedigen studies te volgen in vakgebieden waar vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd zijn, met name natuurwetenschappen, tech
niek, informatietechnologie en wiskunde, hetgeen de basis vormt voor vaardigheden van hoog niveau in een koolstofarme economie; benadrukt dat stereotypen over deze beroepen moeten worden bestreden, bijvoorbeeld door in het bijzonder jonge vrouwen te informeren over de mogelijkheid onderzoeker te worden en over de kansen die zij hebben binnen de wetenschap, ook binnen de toegepaste wetenschap, zodat onbenut talent tot ontplooiing
...[+++] kan komen;