7. Deplores the persistently high unemployment rates across most Member States, and is concerned by, in particular, the youth and long-term unemployment rates; stresses the need for increased investment alongside reform of national labour markets, and the importance of taking measures to boost the economy in order to increase job creation rates; as wel
l as concentrate on creating quality workplaces; stresses in particular the need to improve national education systems and adapt them to the new skill and knowledge demands on the EU labour market, in particular by adap
ting the dual-track training ...[+++] model which has proved particularly valuable in combating youth unemployment and including entrepreneurship and skills in school curricula; highlights that this necessitates a specific approach and actions for some population groups, such as younger people, low-skilled unemployed, long-term unemployed, older unemployed and women, who still face constraints as regards their full participation in the labour market; stresses, however, the need to take care to ensure that such an approach does not merely amount in practice to reductions in labour rights and social protection, or to the promotion of precarious forms of employment; calls on the Commission to examine the systems of minimum income mechanisms for the unemployed in Member States; 7. maakt zich zorgen over de aanhoudend hoge werkloosheidscijfers in de meeste lidstaten, met name de cijfers voor jeugd- en langdurige werkloosheid zijn ontmoedigend; onderstreept dat meer investeringen nodig zijn en dat ook de nationale arbeidsmarkten moeten worden hervormd, en wijst erop dat het belangrijk is dat er maatregelen ter ondersteuning van de economie worden genomen om het banenscheppend vermogen te vergroten; vindt verder dat moet worden toegespitst op het creëren van hoogwaardige banen; onderstreept met name dat de nationale onderwijsstelsels moeten worden verbeterd en aangepast aan de nieuwe vaardigheden en kennis waar op de EU-arbeidsmarkt vraag naar is, in het bijzonder door over te stappen op het tweesporig opleidingsm
...[+++]odel, dat met name van nut is gebleken voor het bestrijden van de jeugdwerkloosheid, en dat ook ondernemerschapslessen en vaardighedentraining in schoolcurricula omvat; benadrukt dat hiervoor voor sommige bevolkingsgroepen een specifieke aanpak en maatregelen nodig zijn, zoals jongeren, laaggeschoolde werklozen, langdurige werklozen, oudere werklozen en vrouwen, die nog altijd problemen ondervinden bij het volledig in de arbeidsmarkt participeren; onderstreept overigens dat er wel voor moet worden gezorgd dat een dergelijke benadering in de praktijk niet alleen neerkomt op een afzwakking van de arbeidsrechten en de sociale bescherming, of de bevordering van onzekere dienstverbanden; vraagt de lidstaten hun minimuminkomensregelingen voor werklozen tegen het licht te houden;