Preparatory action is underway involving feasibility studies and pilot projects costing 22 million ecus in the domains of EURO-ISDN (Integrated Service Digital Network, involving health care, teleworking, education, applica
tions for small and medium-sized enterprises and desktop/multimedia services. Following a mandate from the Essen European Council in December last year, the Commission has established a high level group to define the criteria for the setting up of environmental networks. The idea is for member states to join in developing projects of common interest for environmental protection or
improvement such as ...[+++]waste management or water policy. In terms of the transport networks, assessing the progress of the 14 priority projects is complicated by the fact that these are long-term infrastructure projects, necessarily cross-border: it may be that there is substantial progress in one section of a project and no action elsewhere. Establishing the proper legal framework for the TENs has been greatly hampered by disagreement between Member States and the European Parliament as to whether to include the priority projects as agreed at Essen and an article on the need for environmental assessments - to which the Commission is committed. Of greater long term concern to the Commission is the perceived reluctance of national governments to adapt their national priorities to building the TENs network. While welcoming the potential benefits - competitiveness, job creation and economic cohesion - many countries behave as if construction and funding are the job of someone else. This is reflected in terms of slow progress in defining projects (eg. the Munich-Verona ie.Brenner), conflicting scheduling on the part of national authorities either side of a border (eg. PBKAL, HST-East), failure to resolve financing questions (eg PBKAL, Brenner, HST-East) and inability to from multinational project authorities to co- ordinate work on projects (eg. PBKAL, Brenner).Er worden acties op het gebied van EURO- ISDN (Integrated Services Digital Network) voorbereid, zoals uitvoerbaarheidstudies en proefprojecten ten bedrage van 22 miljoen ecu voor toepassing op het gebied van gezondsheidszorg, telewerk, opleiding, kleine en middelgrote ondernemingen en desktop/multimedia diensten. In opdracht van de Europese Raad van Essen van december van vorig jaar heeft de Commissie een werkgroep van hoge ambtenaren opgericht die als taak heeft criteria op te stellen voor het ontwikkelen van milieunetwerken. Het onderliggende idee is dat Lid-Staten deelnemen aan ontwikkelingsprojecten van gemeenschappelijk belang voor milieubescherming of -verbetering, zoals afvalstoffenbeheer of waterbeleid. Wat de vervoersnetwerken betr
...[+++]eft, is het moeilijk om de vooruitgang binnen de 14 prioritaire projecten te beoordelen omdat het infrastructuurprojecten op lange termijn betreft die noodzakelijkerwijs grensoverschrijdend zijn: het kan gebeuren dat er binnen één sector van een project aanzienlijke vooruitgang is geboekt, maar dat er elders geen actie is ondernomen. Het opstellen van een geschikt regelgevingskader voor de TEN's wordt sterk bemoeilijkt door het meningsverschil tussen de Lid-Staten en het Europees Parlement over de vraag of de prioritaire projecten die in Essen zijn overeengekomen en een artikel over de noodzaak van milieu- effectbeoordelingen, waarvoor de Commissie ijvert, moeten worden opgenomen. Een punt van grotere bezorgdheid op lange termijn voor de Commissie is de merkbare onwil van de nationale regeringen om de nationale prioriteiten aan te passen aan de totstandkoming van de TEN-netwerken. Terwijl veel landen geïnteresseerd zijn in de potentiële voordelen -conurrentiekracht, het scheppen van arbeidsplaatsen en economische samenhang- handelen ze alsof de aanleg en de financiering niet hun taak zijn. Dit uit zich in geringe vooruitgang bij het definiëren van de projecten (bijvoorbeeld München- Verona-verbinding of Brenner), conflicterende pl ...