3. notes the commitment by Member States to intensify their efforts, in the framework of Port State Control, by henceforth increasing the number of inspections, where these are insufficient, and their efficiency, and by targeting ships with the highest risk, such as gas and chemical tankers over 10 years of age, bulk carriers over 12 years of age and oil tankers and passenger ships over 15 years of age not covered by Directive 99/35, in accordance with the procedures laid down in the Council's common position.
3. Neemt nota van de verbintenis van de lidstaten om hun inspanningen in het kader van de havenstaatcontrole op te voeren, door van nu af aan meer controles te verrichten wanneer hun aantal ontoereikend is, en deze doeltreffender te maken en toe te spitsen op de schepen die de meeste risico's inhouden zoals gas- en chemicaliëntankschepen die ouder zijn dan tien jaar, bulkschepen die ouder zijn dan twaalf jaar en olietankschepen en passagiersschepen die ouder zijn dan vijftien jaar en niet onder Richtlijn 99/35 vallen, volgens de in het gemeenschappelijk standpunt van de Raad omschreven nadere regels.