21. Notes that, in addition to providing new opportunities for our
societies, extended life expectancy could give rise to inter-generational tensions because of social security and pen
sion system funding problems related to a rapid increase in the inactive population and a reduction in or, at best, stabilisation of, the active population; recognises that each state in the Union will have to make its own choices concerning social security and pension systems; observes that low economic growth
...[+++], excessive debt and high unemployment will dramatically accentuate this demographic challenge; concludes that, to minimise the negative consequences of demographic change, it will be essential to implement the Lisbon strategy in full, to create an inclusive society based on high employment, high productivity, innovation and health promotion; 21. neemt nota van het feit dat de hogere levensverwachting aanleiding tot conflicten tussen de ge
neraties zou kunnen geven vanwege de financieringsproblemen van de socialezekerheids- en pensioenstelsels die onvermijdelijk zullen worden teweeggebracht door een snelle stijging van het aandeel van de niet-actieve bevolking en een teruggang of, in het gunstigste geval, stabilisatie van het aandeel van de werkende bevolking; is derhalve van oordeel dat elke l
idstaat van de Unie zijn eigen keuzes zal moeten maken wat betreft de socialezek
...[+++]erheids- en pensioenstelsels; merkt op dat deze demografische uitdaging zich door een lage economische groei, buitensporige overheidsschulden en een hoge werkloosheid dramatisch zal toespitsen, en concludeert dat de volledige tenuitvoerlegging van de Lissabon-strategie voor het scheppen van een integratieve samenleving met een hoge werkgelegenheid en hoge productiviteit, vernieuwing en bevordering van de gezondheid van essentieel belang zal zijn teneinde de negatieve gevolgen van de demografische veranderingen te minimaliseren;