3. Emphasises that, above and beyond the economic crisis affecting Europe, there are, among other things, structu
ral issues deriving from education and employment policy which need to be improved; takes the view that more attractive teaching strategies are needed, with better regional insertion and the creation of networks of platforms for the exchange of experiences and good practices between regions and Member States, taking account of varying situations and allowing flexibility in line with each region’s specific needs and characteristics, defining priority areas for the development of each region and promoting the use of more effic
ient strat ...[+++]egies for transition to active life (with strong links between school and work, in particular through dual education systems or traineeships in subject areas during study time) and the creation of more secure career paths; stresses the alarming consequences of the economic crisis for the situation in which young people find themselves; calls on the Member States to avoid major cuts in important areas such as education, research and innovation as – together with the other negative effects of the economic and financial crisis – these cuts represent a serious obstacle to combating youth unemployment and prevent future investment strategies focused on young people; 3. benadrukt dat er, afgezien van en bovenop de economische crisis die Europa doormaakt, onder andere ook structurele aspecten zijn die het gevolg zijn van onderwijs- en werkgelegenheidsbeleid en die verbetering behoeven; is van oordeel dat er aantrekkelijkere onderwijsstrategieën nodig zijn die beter geworteld zijn i
n de regio's en waarvoor netwerken van platforms voor de uitwisseling van ervaringen en beproefde praktijken tussen regio's en lidstaten worden opgezet, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen in situaties en flexibiliteit wordt geboden om in te spelen op de specifieke behoeften en kenmerken van elke regio, priorita
...[+++]ire gebieden worden gedefinieerd voor de ontwikkeling van elke regio, het gebruik van doeltreffendere strategieën voor de overstap naar het beroepsleven wordt bevorderd (met een nauw verband tussen school en werk, in het bijzonder door middel van duale onderwijsstelsels of opleidingsplaatsen binnen een bepaald vakgebied gedurende de studie) en meer zekerheid biedende beroepsloopbanen worden gecreëerd; wijst met klem op de alarmerende gevolgen van de economische crisis voor de situatie waarin jongeren zich bevinden; verzoekt de lidstaten geen grote bezuinigingen door te voeren op belangrijke gebieden als onderwijs, onderzoek en innovatie, omdat dergelijke bezuinigingen, in combinatie met de andere negatieve gevolgen van de economische en financiële crisis, een serieuze hinderpaal vormen voor de bestrijding van de jeugdwerkloosheid en toekomstige investeringsstrategieën ten behoeve van jongeren verhinderen;