33. Notes that Indians have concerns about the EU and wish to study and understand it better; welcomes the Erasmus Mundus EUR 33 million scholarship scheme, with specific emphasis to be placed on collaboration in science and technology, where lessons from India's success could boost EU performance in the pyramid underlying the information society, namely: education, research and development and innovation; welcomes the creation of a Jean Monnet Chair in European Studies at the University of Delhi as a vital initiative to strengthen EU-Indian relations; considers that Europe's higher education institutions should duplicate
this initiative by increasing their foc ...[+++]us on Indian studies and marketing those courses effectively; suggests that Europe's relevant higher education institutions consider opening research offices in India, as the Harvard Business School has recently done in Mumbai; calls on the Commission's Delegation and Member State Embassies to work with the Indian authorities to promote the proper role of the EU in fostering educational, cultural and scientific exchanges, and suggests that cultural exchanges would help create broad public support for constructive collaboration and that professional and business exchanges could also be beneficial, both for cross-cultural understanding and to promote a two-way flow of information; highlights the success of the Executive Training Programme - People to People Exchange - that exists with Japan and Korea and urges the Commission to extend the programme to India, with the appropriate funding; 33. neemt nota van het feit dat er onder de Indiërs bezorgdheid bestaat over de EU en dat zij deze willen bestuderen en beter leren begrijpen; verwelkomt de instelling van de Erasmus Mundus-beurzen ten bedrage van 33 miljoen euro, waarbij de nadruk met name ligt op samenwerking in wetenschap en technologie, waar lering getrokken zou kunnen worden uit het Indiase succes op dit gebied om de prestaties van de EU te versterken in de piramide die het fundament vormt van de informatiemaatschappij, namelijk: onderwijs, onderzoek en ontwikkeling en innovatie; verwelkomt de instelling van een Jean Monnet-leerstoel Europese Studies aan de Universiteit van Delhi als essentieel initiatief ter versterking van de relaties tussen de EU en India; is van
...[+++] oordeel dat de instellingen voor hoger onderwijs in Europa op dit initiatief moeten inspelen door meer aandacht te besteden aan India-studies en de opleidingen op dat gebied serieus aan de man te brengen; stelt voor dat Europese instellingen voor hoger onderwijs onderzoeksinstituten in India vestigen, zoals de Harvard Business School onlangs in Mumbai (Bombay) heeft gedaan; doet een beroep op de delegatie van de Commissie en de ambassades van de lidstaten om samen te werken met de Indiase autoriteiten voor de bevordering van de rol van de EU in de aanzwengeling van wetenschappelijke, culturele en onderwijsuitwisselingen en suggereert dat culturele uitwisselingen zouden kunnen bijdragen aan het verwerven van brede publieke steun voor constructieve samenwerking, en dat professionele en zakelijke uitwisselingen eveneens nuttig zouden kunnen zijn, zowel voor intercultureel begrip als in het belang van een wederzijdse informatiestroom; onderstreept het succes van het "Executive Training Programme – People to People Exchange" – samen met Japan en Korea en verzoekt de Commissie met klem dit programma uit te breiden met India, voorzien van een passende financiering;