1. Recalls the pivotal role of the High Representative/Vice-President in coordinating EU operations in third countries and regions; underlines that the structure and working methods of the European External Action Service (EEAS) should aim at ensuring the coherence and consiste
ncy of EU action in crisis situations; calls therefore on the Council to grant the HR/VP a permanent mandate allowing her to activate a crisis cell, gathering representatives from all the appropriate services of the Commission and the Council and from all EU planning capabilities (MIC, CMPD, EUMS, CPCC) to coordinate the EU response in the event of disaster, in o
...[+++]rder to be able to start work quickly without having to systematically go to the Council; suggests that this cell could be supported by a team, deployable within the first hours of the crisis, could be composed of civilian (CRT, MIC), military and civ-mil (EUMS, CPCC) experts and could also benefit from SITCEN and SATCEN intelligence; 1. herinnert aan de sleutelrol die de hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter speelt bij het coördineren van EU-operaties in derde landen en regio’s; benadrukt dat de structuur en de werkmethodes van de Europese Dienst voor extern optreden (EEAS) gericht moeten zijn op het waarborgen van de samenhang en consistentie
van EU-operaties in crisissituaties; roept de Raad dan ook op de hoge vertegenwoordiger/vicevoorzitter een permanent mandaat te verlenen dat het haar mogelijk maakt een crisisstaf te activeren, waarin vertegenwoordigers van alle relevante diensten van de Commissie en de Raad en van alle EU-planningscapaciteiten (MIC, CMPD, EU
...[+++]MS, CPCC) vertegenwoordigd zijn, om de EU-respons in geval van een ramp te coördineren en aldus het werk snel te kunnen beginnen zonder stelselmatig de Raad te hoeven raadplegen; stelt voor dat deze staf wordt ondersteund door een team dat binnen enkele uren na het uitbreken van de crisis inzetbaar is, uit civiele (CRT, MIC), militaire en civiel-militaire (EUMS, CPCC) deskundigen kan bestaan en ook van door SITCEN en SATCEN beschikbaar gestelde informatie gebruik kan maken;