1. Notes that over 70 % of the EU population lives in cities, which generate approximately 85 % of the
EU’s GDP, and that sustainable urban mobility is an increasingly important factor in cohesion policy, given that it is a key element and driver of employment and smart, sustainable and inclusive growth; considers that the European Structural and Investment Funds (ESIF), and in particular the European Regional Development Fund (ERDF), should cont
ribute, through the operational programmes, to the financing of the Sustainable Urban Mob
...[+++]ility Plans (SUMPs) for cities and regions and in the EU, by supporting clean, accessible and innovative forms of urban transport that will promote multimodality and mobility in a broader territorial context, including transborder mobility; recalls, in this regard, that the transport sector, both stationary and moving traffic, has a heavy impact on the urban environment and the quality of life of citizens, and considers that an efficient transport system can be fostered with a public-private partnership in which there will be a repartition of costs and possibilities to develop an innovative and efficient public procurement system with the aim of producing considerable savings and a sharing of expertise and knowledge between authorities; notes the importance of respecting the partnership principle during the programming and implementation of the operational programmes in order to ensure full involvement of social partners, professional organisations, research centres and enterprises; 1. merkt op dat meer dan 70 % van de EU-bevolking in steden woont die circa 85 % van het bbp van de Unie voor hun rekening nemen, en dat stadsmobiliteit als factor steeds belangrijker wordt in het cohesiebeleid, als element dat wezenlijk kan bijdragen aan verstandige, duurzame en inclusieve groei; meent dat middelen uit Europese structuur- en investeringsfondsen (ESIF), met
name het EFRO, via operationele programma's moeten bijdragen aan financiering van de planning van duurzame stedelijke mobiliteit (SUMP's) voor steden en regio's in de EU, door schone en innovatieve vormen van stedelijk vervoer te stimuleren die bevorderlijk zijn voor
...[+++] multimodaliteit en mobiliteit in een bredere territoriale context met inbegrip van grensoverschrijdende mobiliteit; herinnert eraan dat de vervoersector, zowel stilstaand als bewegend verkeer, sterk van invloed is op de stedelijke omgeving en de levenskwaliteit van de burgers, en stelt dat een efficiënt vervoerssysteem kan worden gestimuleerd met een publiek-privaat partnerschap waarin de kosten over en weer worden gedeeld en een innovatief en efficiënt aanbestedingsstelsel tot stand kan worden gebracht, dat aanzienlijke besparingen kan opleveren en uitwisseling van kennis en ervaring tussen de verschillende instanties mogelijk maakt; wijst erop dat naleving van het partnerschapsbeginsel bij de opstelling en tenuitvoerlegging van operationele programma's belangrijk is om te kunnen zorgen voor een volledige betrokkenheid van de sociale partners, beroepsorganisaties, onderzoekcentra en ondernemingen;