5. Notes the impor
tance of empowering teachers to take an active stand against all forms of discrimination and racism; notes the essential role of education and competent and supportive teachers in not only strengthening social ties, encouraging a sense of belonging, developing knowledge, skills, competences, embedding fundamental values, enhancing social, civic and intercultural competences, critical thinking and media literacy but also in helping young people – in close cooperation with their parents and families – to become active, responsible, open-minded members of society; emphasises that
...[+++] schools can build students’ resilience to radicalisation by providing a safe environment and time for debating and exploring controversial and sensitive issues; points out that adolescents are a particularly vulnerable group, as they are at a difficult stage in their lives when they are developing their value system and seeking meaning, and are at the same time highly impressionable and easily manipulated; recalls that groups as well as individuals can be radicalised, and recognises that the development and response to individual and group radicalisation can be different; emphasises the role society has to play in giving young people better prospects and a purpose in life, in particular by means of high-quality education and training; underlines the role of educational institutions in teaching youth to recognise and manage risk and make safer choices, and in promoting a strong sense of belonging, shared community, care support and responsibility for others; stresses the need to use the various opportunities vocational education and academic courses offer in order to expose young people to the diverse national, regional, religious and ethnic identities in Europe; 5. wijst erop dat leerkrachten in staat mo
eten worden gesteld actief op te treden tegen alle vormen van discriminatie en racisme; wijst op de essentiële rol van onderwijs en vakbekwame en ondersteunende leerkrachten, niet alleen om sociale banden te versterken, mensen het gevoel te geven erbij te horen, kennis, vaardigheden, competenties en fundamentele waarden te ontwikkelen, aan de versterking van sociale, burgerschaps- en interculturele vaardigheden bij te dragen, tot kritisch denken aan te zetten en de mediageletterdheid te bevorderen, maar ook om jongeren te helpen -in nauwe samenwerking met hun ouders en families- om actieve, vera
...[+++]ntwoordelijke en onbevooroordeelde leden van de samenleving te worden; benadrukt dat scholen kunnen bijdragen aan de weerbaarheid van studenten tegen radicalisering door een veilige omgeving te bieden en tijd uit te trekken voor het bespreken van controversiële en gevoelige kwesties; wijst erop dat adolescenten een bijzonder kwetsbare groep vormen, omdat zij zich in een lastige levensfase bevinden waarin zij zich een waardensysteem eigen maken en op zoek gaan naar zingeving en tegelijkertijd zeer beïnvloedbaar en manipuleerbaar zijn; wijst er nogmaals op dat zowel individuen als groepen kunnen radicaliseren, en erkent dat er tussen de radicalisering van individuen en de radicalisering van groepen verschillen kunnen bestaan voor wat de ontwikkeling en aanpak ervan betreft; benadrukt dat het een taak van de samenleving is om jongeren betere vooruitzichten en een doel in het leven te bieden, met name door middel van hoogwaardige opleidingen en onderwijs; onderstreept dat het een taak van onderwijsinstellingen is om jongeren te leren risico's te herkennen en beheersen en veiligere keuzes te maken, en benadrukt hun rol bij het bevorderen van een sterk gevoel erbij te horen, een gemeenschapsgevoel, een gevoel van geborgenheid en van verantwoordelijkheid voor anderen; benadrukt dat gebruik moet worden gemaakt van de diverse mogelijkhe ...