19. Calls on the Commission to develop standards to ensure general harmonisation and coherence i
n the regulation of parking and vehicle access to urban areas, the categorisation of vehicles, the different classes of emissions, road signs, disability-friendly tr
ansport systems and technical standards in intelligent transport systems, and to boost the impetus for pedestrian zones and the protection of historical areas and generally improve the environment and public mobility; points out that the keystone of the
SUMPs is q ...[+++]uality of life, a corollary of which is the emphasis on freeing cities from traffic congestion and planning parking facilities to ensure freedom of movement for pedestrians and the attractiveness of city centres; asks the Commission to support coordinated and integrated strategic public transport solutions to relieve transport networks, urban highways and access roads to workplaces in order to improve people’s quality of life and to encourage a better work-life balance, while increasing productivity; also calls on the authorities to increase the use of intelligent technologies that can help solve problems related to urban mobility, such as on-board satellite sensors in vehicles and smart ticketing; 19. roept de Commissie op
aan normen te gaan werken met het oog op een algemene harmonisering en samenhang in de regels voor het parkeren en de toegang van voertuigen in stedelijke gebieden, de categorie-indeling van voertuigen, de verschillende uitstootklassen, , de verkeersteken
s en -borden, en de technische normen voor intelligente vervoersystemen, en een aanzet te geven voor voetgangerszones en de bescherming van historische gebieden en, in het algemeen, verbetering van het milieu en de mobiliteit van het publiek; brengt in herin
...[+++]nering dat het fundament van de plannen voor duurzame stedelijke mobiliteit wordt gevormd door levenskwaliteit, en dat dit met zich meebrengt dat steden moeten worden bevrijd van verkeersopstoppingen en dat er parkeerfaciliteiten moeten worden gepland om te zorgen voor de vrijheid van verkeer van voetgangers en voor de aantrekkelijkheid van de stadscentra; vraagt de Commissie zich te beijveren voor een gecoördineerd, geïntegreerd en strategisch openbaar vervoer, waardoor de vervoersnetwerken, stadsaders en toegangswegen tot werkgebieden worden ontlast, ter verbetering van de levenskwaliteit en aanmoediging van beter evenwicht tussen werk en privéleven, wat ook de productiviteit ten goede komt; verzoekt de autoriteiten eveneens om meer gebruik te maken van slimme technologieën die problemen rond de stedelijke mobiliteit kunnen helpen oplossen, zoals installatie van satellietsensoren in voertuigen, en intelligente tariefstelsels;