The contribution from civil society in this context is important; Strengthen the role of Country Strategy Papers (CSPs), in line with national development strategies, as the preferred framework to prevent and address fragility; Make better use of the EDF and the Community financing instruments (DCI, ENPI, IfS, EIDHR), in part
icular by: Applying specific (more needs-based) country and regional allocation criteria, and ensur
ing that unforeseen needs can be met adequately; Integrating fragility in the review process of the Governance
...[+++]Initiative for ACP countries and developing similar tools for DCI countries. Making financial tools and procedures more flexible and capable to provide quick responses; Enhance the “Linking Relief, Rehabilitation and Development” (LRRD) strategic framework, in particular by integrating democratic governance and institutional developments; Make use of the EU Code of Conduct on Complementarity and Division of Labour, in particular with regard to: Agreeing on the most suitable option to channel extra funding to States in a situation of fragility, in particular “aid orphans”; Identifying substantial overlaps and gaps at country level in order better allocate existing and additional funds; Ensuring predictable and sustainable funding; Addressing poverty, as well as social and gender inequalities, by adapting existing instruments with a view to helping to achieve the MDGs in situations of fragility (e.g. to ensure donors' engagement in social sectors); Testing the EU response to situations of fragility in pilot cases.Het is belangrijk dat de civiele samenleving daartoe een bijdrage levert; de rol van de landenstrategiedocumenten als bevoorrecht kader voor het voorkomen en aanpakken van onstabiele si
tuaties versterken, overeenkomstig de nationale ontwikkelingsstrategieën; het Europees ontwikkelingsfonds en de communautaire financieringsinstrumenten (het instrument voor ontwikkelingssamenwerking, het Europees nabuurschaps- en partnerschapsinstrument, het stabiliteitsinstrument en het Europees Instrument voor democratie en mensenrechten) beter gebruiken, met name door: op landen- en
op regionaal niveau specifieke ...[+++] (meer op de behoeften gebaseerde) toewijzingscriteria toe te passen en ervoor te zorgen dat terdege het hoofd kan worden geboden aan onvoorziene behoeften; de factor 'instabiliteit' op te nemen in het evaluatieproces van het bestuursinitiatief voor ACS-landen en vergelijkbare instrumenten te ontwikkelen voor de landen van het instrument voor ontwikkelingssamenwerking; de financiële instrumenten en procedures versoepelen, zodat hiermee snel kan worden gereageerd; het strategische kader van de "samenhang van noodhulp, herstel en ontwikkeling" (Linking Relief, Rehabilitation and Development - LRRD) uitbreiden tot met name democratisch bestuur en institutionele ontwikkelingen; de EU-gedragscode inzake complementariteit en taakverdeling gebruiken om met name: tot een akkoord te komen over de beste manier om extra middelen te sluizen naar landen waar de situatie onstabiel is, en met name naar qua hulpverlening "stiefmoederlijk behandelde" landen; wezenlijke overlappingen en lacunes op nationaal niveau te inventariseren, met de bedoeling de beschikbare en aanvullende middelen beter toe te wijzen; een voorspelbare en duurzame financiering te bewerkstelligen; armoede en sociale en genderongelijkheid aan te pakken door een aanpassing van de bestaande instrumenten, als hulpmiddel om in onstabiele situaties de millenniumdoelstellingen voor ontwikkeling te verwezenlijken (bijv ...