But with unemployment at 21.4% in 2001 and restructuring causing hardship for many, ordinary citizens are not experiencing any positive trickle-down effect, bad in itself but ultimately also for their perception of future EU-membership (In July there was a slight decrease in public approval of EU membership, vis-à-vis the previous month.) In this context, the launch of Bulgaria's Council for European Communication (CEC), to deal with its communications strategy on its preparations for EU membership, is to be welcomed.
Maar het werkloosheidscijfer stond in 2001 nog op 21,4 procent en de herstructurering brengt veel moeilijkheden met zich mee voor grote aantallen gewone burgers, die nog niet kunnen profiteren van een positief doorsijpelingseffect. Deze situatie is op zich al erg genoeg, maar kan ook nadelig werken op het standpunt dat deze mensen zullen innemen ten aanzien van een toekomstig EU-lidmaatschap (In juli was de instemming onder het publiek met het EU-lidmaatschap iets teruggelopen vergeleken met de maand tevoren). In deze context valt het toe te juichen dat er een Bulgaarse Raad voor de Europese Communicatie is opgezet, die belast is met de communicatiestrategie in verband met de voorbereiding op het EU‑lidmaatschap.