5. Notes that the
high proportion of early school-leavers in some regions is significantly above the target of 10 % and that early
school-leavers must receive an offer of education, training or work that meets their needs; refers, in this context, to the importance of the Youth Guarantee for early
school-leavers; stresses that in order to reduce the number of early
school-leavers it is important that the education system is inclusive, offering equal chances to all young people; stresses that a solution must therefore be found to the problem of integrat
...[+++]ing poorly-trained young people into the labour market, by providing barrier-free, accessible and quality vocational and in-work training to help them acquire skills, taking into account the fact that a lack of qualifications can increase the risk of unemployment, which in turn increases the poverty risk and involves a multitude of social challenges linked to exclusion, alienation and failed efforts to build an independent life; points out that, to this end, the ESF’s contribution is crucial in helping more young people to stay at school and acquire the appropriate qualifications needed for a job and career and in ensuring wider access to high-quality education with special projects for children from disadvantaged groups and minorities, including disabled people; calls on Member States to encourage appropriate vocational and on-the-job training for those who will benefit from it; 5. wijst erop dat het grote
aantal vroegtijdige schoolverlaters in bepaalde regio’s het streefcijfer van 10 % ruim te boven gaat, en dat vroegtijdige schoolverlaters onderwijs, een opleiding of werk dat voldoet aan hun behoeften, moet worden aangeboden; verwijst in dit verband naar het belang van de jongerengarantie voor vroegtijdige schoolverlaters; benadrukt dat het, om het aantal vroegtijdige schoolverlaters te beperken, belangrijk is dat het onderwijsstelsel inclusief is en gelijke kansen biedt voor alle jongeren; wijst erop dat er daarom een oplossing moet worden gevonden voor de integratie op de arbeidsmarkt van deze laagopgelei
...[+++]de jongeren door middel van het aanbieden van toegankelijk en goed beroepsonderwijs en een opleiding op de werkplek om hen te helpen vaardigheden op te doen, aangezien gebrek aan opleiding tot werkloosheid en vervolgens tot armoede leidt en gepaard gaat met veel sociale uitdagingen die verband houden met uitsluiting, vervreemding en mislukte pogingen om een zelfstandig leven op te bouwen; wijst erop dat de ESF-bijdrage hierbij cruciaal is en meer jongeren kan helpen op school te blijven en de juiste kwalificaties te behalen voor een baan en een carrière en een bredere toegang tot onderwijs van hoge kwaliteit kan garanderen met speciale projecten voor kinderen uit achtergestelde groepen en van minderheden, met inbegrip van mensen met een handicap; roept lidstaten op adequaat beroepsonderwijs en een opleiding op de werkplek te stimuleren voor diegenen die hiervan zullen profiteren;