4. Rei
terates that higher education has the potential to promote social inclusion, social advancement and upward social mobility; calls, w
ith respect for the principle of subsidiarity, on Member States, regional and local governments and higher education institutions to strengthen – inter alia through the development of adequate financial support schemes – their efforts to widen equitable access to studies for all, from early childhood to higher education, irrespective of sex, ethnicity, language, religion, disability or social
backgroun ...[+++]d, and to fight all forms of discrimination, recognising multiculturalism and multilingualism, including sign languages, as fundamental values of the EU that need to be fostered; 4. herhaalt dat hoger onderwijs de potentie heeft om sociale insluiting, verbetering van de maatschappelijke positie en opwaartse sociale mobiliteit te bevorderen; verzoekt de lidstaten, regionale en lokale overheden en instellingen voor hoger onderwijs om, met inachtneming van het subsidiariteitsbeginsel, nog meer inspanningen te lever
en om het onderwijs open te stellen voor iedereen, ongeacht geslacht, etnische herkomst, taal, godsdienst, handicap of sociale achtergrond, onder meer door een adequaat systeem voor financiële steun te ontwikkelen en alle vormen van discriminatie te bestrijden, en daarbij multiculturalisme en meertalighei
...[+++]d, waaronder gebarentalen, te erkennen als fundamentele waarden van de EU die moeten worden gekoesterd;