5. Stresses that a E
uropean sustainable mobility policy needs to build on a broad range of policy tools to shift towards the least polluting and most energy-efficient mode
s of transport in a cost-efficient manner; points out that shifting the balance between modes of transport is not an end in itself but is necessary to disconnect mobility from the adverse effects of the present transport system such as congestion, air pollution, noise, accidents and climate change; acknowledges that the modal shift policy has not so far delivered s
...[+++]atisfactory results; stresses, therefore, that all modes of transport must be optimised and become more environmentally friendly, safe and energy-efficient in order to achieve a high level of both mobility and environmental protection; 5. benadrukt dat een duurzaam Europees vervoersbeleid gebaseerd moet zijn op een breed scala aan beleidsinstrumenten gericht op de kosteneffici
ënte overschakeling naar de minst vervuilende en energiezuinigste wijzen van vervoer; wijst erop dat het verplaatsen van het zwaartepunt tussen verschillende wijzen van vervoer niet een doel op zich is, maar
noodzakelijk is om mobiliteit los te koppelen van de negatieve effecten van het huidige vervoerssysteem, zoals verkeersdrukte, luchtvervuiling, lawaai, ongevallen en klimaatverandering; e
...[+++]rkent dat het modal shift-beleid tot nu toe geen bevredigende resultaten heeft opgeleverd; benadrukt daarom dat elke vervoerswijze moet worden geoptimaliseerd en milieuvriendelijker, veiliger en energie-efficiënter moet worden om een hoog niveau van zowel mobiliteit als milieubescherming te verwezenlijken;