28. Considers it desirable to seize the opportunity presented by the election on 10 September 2012 of the new Somali President Hassan Sheikh Mohamud, with a view to working – helped by the Strategi
c Framework for the Horn of Africa and with the support in the region of the EUSR, as well as that of the EEAS and national diplomats and of the African Union – in favour of the establishment of normal diplomatic and economic relations between Ethiopia and Eritrea and of the resolution of the Somali crisis, since this would benefit the development of the whole region; notes that the Great Lakes region, which borders the western fringes of the
...[+++]Horn of Africa, is also one of the most unstable in the world, including some severely underdeveloped countries that are plagued by armed violence - e.g. the Democratic Republic of Congo (DRC) - and even by wars with one or more of their neighbours - e.g. the tensions between the DRC and Rwanda, which is part of the Horn of Africa in the wider sense; stresses that in implementing the European strategy for the Horn of Africa we cannot ignore its possible repercussions for the much-needed development of the neighbouring regions (notably the Great Lakes region, Central Africa and Southern Africa).28. acht het wenselijk de mogelijkheid te benutten die wordt geboden door de verkiezing op 10 september 2012 van de nieuwe Somalische president Hassan Sheikh Mohamud, om met behulp van het strateg
ische kader voor de Hoorn van Afrika en met de steun in de regio van de SVEU, alsmede van de EDEO, de nationale diplomatieke vertegenwoordigingen en de Afrikaanse Unie, te werken aan de aanknoping van normale diplomatieke en economische betrekkingen tussen Ethiopië en Eritrea en de oplossing van de crisis in Somalië, aangezien dit ten goede zou komen aan de gehele regio; merkt op dat de regio van de Grote Meren, die grenst aan de westelijke ran
...[+++]d van de Hoorn van Afrika, ook een van de meest onstabiele ter wereld is, met een aantal ernstig onderontwikkelde landen die geteisterd worden door wapengeweld – bv. de Democratische Republiek Congo (Democratic Republic of Congo, DRC) – of zelfs door oorlogen met een of meer buurlanden – bv. de spanningen tussen de DRC en Rwanda, dat deel uitmaakt van de Hoorn van Afrika in ruime zin; onderstreept dat bij de tenuitvoerlegging van de Europese strategie voor de Hoorn van Afrika niet mag worden vergeten dat deze strategie gevolgen kan hebben voor de onontbeerlijke ontwikkeling van de aangrenzende regio's (met name het gebied van de Grote Meren, Centraal-Afrika en zuidelijk Afrika);