6. Considers that the measures proposed in the Commission communication will require strong policy coordination; therefore urges Member States, and particularly their relevant ministries, to become more closely involved in the process of early ident
ification of skills needs, suggesting at least a 10-year time horizon; strongly believes that, when education and training programmes are being designed, effective communication and cooperation between employers, social partners, educational institutions and training bodies are necessary, using spe
cific mechanisms to identify labour ma ...[+++]rket needs; reiterates the need to ensure that the public have access to qualitative information in that regard; calls on Member States to incorporate into their education, training and lifelong learning programmes the teaching of cross-cutting skills relating to the use of ICTs, artistic expression, mobility, democratic participation and multiculturalism; stresses, with that aim in view, that it is essential that the competences and skills acquired by means of informal and non-formal education should be recognised and exploited; 6. is van mening dat de maatregelen die worden voorgesteld in de mededeling van de Commissie een krachtige beleidscoördinatie zullen vergen; spoort derhalve lidstaten, en in het bijzonder hun betrokken ministeries, aan om hun deelname aan het proces van vroegtijdige vaststelling van behoeften aan vaardigheden te verbeteren, met ten minste een tijdpad van 10 jaar voor ogen; is ervan overtuigd dat tijdens de ontwerpfase van onderwijs- en opleidingsprogramma's doeltreffende communica
tie en samenwerking tussen werkgevers, sociale partners, onderwijsinstellingen en opleidingsinstellingen via specifieke mechanismen noodzakelijk zijn om de be
...[+++]hoeften van de arbeidsmarkt af te bakenen; wijst andermaal op de noodzaak te waarborgen dat het publiek in dit verband toegang heeft tot kwaliteitsinformatie; spoort derhalve de lidstaten ertoe aan om in hun programma's voor onderwijs, beroepsopleiding en een leven lang leren horizontale vaardigheden op te nemen die betrekking hebben op ICT, artistieke expressie, mobiliteit, democratische participatie en multiculturele aspecten; onderstreept in dit verband dat de vaardigheden en bekwaamheden die buiten het formele en officiële onderwijs om worden verworven de nodige erkenning en waardering moeten krijgen;