17. Stresses that the behaviour of transport users is decisive, and calls for the creation of incentives to choose sustainable
physically active, safe and healthy means of transport and mobility; calls on the Commission and th
e Member States, in keeping with the principle of subsidiarity, to submit by 2013 proposals to develop initiatives that promote environmentally friendly public transport, walking and cycling, especially in towns and cities, with
the aim of doubling their ...[+++] number of users; considers it important, therefore, to develop safe infrastructure for pedestrians and cyclists, especially in towns and cities, and to improve interoperability between transport services, to promote the introduction of a single transport document and an integrated e-ticket system for multi-modal travel which also links long-distance and local transport; recalls that accessibility and affordability of transport is crucial for social mobility and that greater attention should be paid to reconciling sustainability aims with social needs when planning the transport policies of the future; 17. benadrukt dat het gedrag van de verkeersgebruikers van doorslaggevend belang is, en roept op tot het creëren van stimulansen voor duurzame, fysiek actieve, veilige en gezonde vervoerswijzen en mobiliteit; vraagt de Commissie en de lidstaten, met inachtneming van het subsidiariteitsbeginsel, tegen 2013 voorstellen in te dienen voor de ontwikkeling van initiatieven ter bevordering van milieuvriendelij
k openbaar vervoer, wandelen en fietsen, met name in steden, met als doel het aantal gebruikers te verdubbelen; acht het daarom belangrijk om, vooral in steden, veilige voetgangers- en fietsinfrastructuur te ontwikkelen, de interoperabil
...[+++]iteit tussen vervoersdiensten te verbeteren, en de invoering te bevorderen van één vervoersbewijs en een geïntegreerd e-ticketsysteem voor multimodaal vervoer dat ook langeafstands- en lokaal vervoer koppelt; herinnert eraan dat de bereikbaarheid en de betaalbaarheid van vervoer van cruciaal belang is voor sociale mobiliteit, en dat het afstemmen van duurzaamheidsdoelstellingen op sociale behoeften meer aandacht moet krijgen bij het plannen van het vervoersbeleid van de toekomst;