The largely preferred TEN-T planning approach would be characterized as follows: While maintaining the
fairly dense rail, road, inland waterways, p
orts and airports networks, which constitute the “comprehensive network” as the basic layer of the TEN-T and are, in large part, derived fro
m the corresponding national networks, the “core network” would overlay the “comprehensive” network and give expression to a genuine European planni
...[+++]ng perspective focused on bringing about a systemic improvement in the transport system's resource efficiency and a significant overall reduction of greenhouse gas (GHG) emissions from transport.
De TEN-V-planning die een ruime voorkeur geniet, zou er als volgt uitzien: het grotendeels van de verschillende nationale netwerken afgeleide dichte netwerk van spoorwegen, wegen, binnenwateren, havens en luchthavens, die samen het "uitgebreide netwerk" vormen, blijft de basislaag van het TEN-V en wordt aangevuld met het bovenliggende "kernnetwerk", dat vanuit een reëel Europees planningsperspectief wordt opgebouwd en waarbij wordt gestreefd naar een optimaler gebruik van hulpbronnen door het vervoerssysteem en naar een significante algemene daling van de uitstoot van broeikasgassen door vervoer.