9. Calls on the regional authorities concerned to implement a more multimodal transport policy to ensure that, in addition to motorways, more traffic goes by rail and internal waterways, to connect port areas effectively with the
trans-European transport networks and to give ports more effective hinterland connections, in particular through the use of railways and inland waterways; calls, furthermore, on the Commission to make use of the 2010 mid-term review to release more resources to enable greater use to be made of intermediate ports by unloading cargoes in one or more feedering steps so as to reduce congestion in the main ports and
...[+++] their environs and bring the cargo as close as possible to the recipients; stresses, therefore, that it would be useful to diversify unloading points with a view to significantly reducing road traffic and addressing a recurrent congestion problem in the environs of the port zone; calls at the same time, during the planning of port facilities, for an in-depth evaluation of whether these unloading points, which are smaller and closer to the recipient, are nevertheless capable of handling a larger number of unloadings, partly in the light of their infrastructure and road network, so that the problem is not simply shifted to other port areas; 9. verzoekt de betrokken territoriale gemeenschappen een beleid voor meer multimodaal vervoer in werking te stellen, zodat er, naast de autosnelwegen, meer verkeer via het spoor en de binnenwateren gaat en een effectieve verbinding ontstaat tussen de havengebieden en de trans-Europese vervoersnetwerken alsook een effectievere verbinding tussen de havens en het achterland met name door gebruik te maken van het spoor of binnenlandse vaarwegen, en roept de Commissie op om de 2010 - 'mid term review' aan te wenden om meer middelen te creëren, zodat meer gebruik kan worden gemaakt van de tussenliggende havens door de goederen eerst te lossen en dan met kleinere schepen naar kleinere havens, en dus zo dicht mogelijk bij de eindbestemming, te verv
...[+++]oeren, waardoor de grootste havens en de streek daaromheen worden ontlast; benadrukt daarom het nut van een betere diversificatie van de losplaatsen om het wegverkeer aanzienlijk te verminderen en een oplossing te bieden voor het terugkerende probleem van de congestie in de buurt van havens; verzoekt om terzelfder tijd en bij de planning van havenuitbreidingen nauwkeurig te onderzoeken of deze kleinere losplaatsen die dichter bij de eindbestemming liggen, de toename van het aantal lossingen wel aankunnen, ook op het gebied van hun infrastructuur en verkeersassen, zodat het probleem niet wordt verschoven naar andere havengebieden;