19. Stresses that the existence of sound and effective STI systems cannot be separated from the presence in a
ll Member States of high-quality, inclusive public education systems capable of promoting access for all on a non-discriminatory basis to the highest educational levels; advocates special attention to the a
reas of science and engineering, the environment and health; emphasises that in some of those fields and in some Member States years of disinvestment or underinvestment have resulted in a severe lack of specialised p
ersonnel, ...[+++]including technicians and researchers, and that this trend needs to be reversed; 19. wijst erop dat gezonde en efficiënte WTI-systemen alleen kunnen bestaan bij de gratie van algemene openbare onderwijssystemen van goede kwaliteit in alle lidstaten zodat iedereen zonder onderscheid des persoons toegang tot de hoogste onderwijsniveaus krijgt; meent dat speciale aandacht moet worden geschonken aan gebieden
zoals wetenschap en engineering, het milieu en gezondheid; benadrukt dat in diverse landen in sommige van deze gebieden jarenlang niet meer of onvoldoende is geïnvesteerd, hetgeen geleid heeft tot een ernstig gebrek aan gespecialiseerd personee
l, met inbegrip van technici ...[+++] en onderzoekers, en dat deze trend moet worden omgebogen;