17. Calls on the authorities to promote ways to reduce the demand for transport by enhancing the use of teleworking and ICT tools and to be aware of the figures of the Eurobarometer survey that show that EU citizens are concerned about the negative impact of increased traffi
c in cities, considering traffic congestion (76 %), air quality (81 %) and accident rates (73 %) to be the most serious problems; calls on the Commission to monitor the new forms of mobility related to transport (e.g. self-drive vehicles), to carry out, in cooperation with the Member States, an analysis of all available measures helping to minimise the number of inju
...[+++]ries and deaths, in particular of pedestrians and cyclists, and to promote the use of bicycles in cities, along with investment in cycling lanes and measures to raise awareness among road users regarding safety for cyclists; points out that cycling plays an important role in contemporary planning of sustainable urban mobility and that it is part of the solution for preventing congestion; stresses that segregated cycle/pedestrian paths should be included as a matter of course when building or restoring roads; reiterates in this respect that the increased use of bicycles in cities enhances traffic flow, improves public health and reduces the carbon footprint; stresses that an increased use of bicycles in cities could contribute to the Europe 2020 objectives; asks the Member States to continue building ring roads in order to minimise the number of vehicles going unnecessarily through cities, and calls on the Commission to find ways to support these projects financially; stresses that more efforts need to be undertaken in order to reduce the number of cars in the city; calls on local authorities to promote policies to encourage green transport by providing facilities, reducing taxes and establishing green certificates; 17. vraagt de lidstaten om aan manieren te werken om de vraag naar vervoer te verminderen door het thuiswerken te bevorderen en gebruik van ICT-technologie, en zich de cijfers uit de
Eurobarometer voor ogen te houden waaruit blijkt dat de burgers zich zorgen maken over de nadelige gevolgen van het toenemende autoverkeer in de steden, en opstoppingen (76 %), luchtkwaliteit (81 %) en ongevallen (73 %) als de grootste problemen ervaren; vraagt de Commissie om zich op de hoogte te houden van nieuwe vormen van vervoersmobiliteit (bv. zelfbesturende voertuigen), om in samenwerking met de lidstaten een analyse uit te voeren van alle beschikbar
...[+++]e maatregelen teneinde het aantal gewonden en doden onder vooral voetgangers en fietsers te doen afnemen, en om het gebruik van fietsen in de stad te bevorderen en daarnaast investeringen te doen in fietspaden en maatregelen om het bewustzijn over de veiligheid van fietsers bij weggebruikers te vergroten; wijst erop dat vervoer per fiets een belangrijke rol speelt bij de hedendaagse planning van duurzame stedelijke mobiliteit en dat dit deel uitmaakt van de oplossing voor de preventie van verkeersopstoppingen; geeft tevens aan dat aparte fiets- en voetgangerspaden als vanzelf onderdeel moeten uitmaken van de aanleg of het herstel van wegen; herhaalt in dit verband dat veelvuldiger gebruik van de fiets in de stad de doorstroming verbetert, de volksgezondheid bevordert en de koolstofvoetafdruk verkleint; wijst erop dat veelvuldiger gebruik van de fiets in de stad kan bijdragen aan de doelstellingen van Europa 2020; verzoekt de lidstaten om de aanleg van ringwegen voort te zetten zodat zo weinig mogelijk voertuigen de stad nodeloos doorkruisen, en vraagt de Commissie om manieren te zoeken voor financiële ondersteuning van die projecten; wijst erop dat meer inspanningen moeten worden gedaan om het aantal auto's in de stad terug te dringen; roept de lokale overheden op beleidsmaatregelen te bevorderen die groene vormen van vervoer ...